Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een fles wijn(75 cl) bevat 15% alcohol. Deze wordt door 3 personen op gedronken. Hoeveel alcohol heeft iedere persoon in zijn bloed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
14.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Alcohol percentage in dranken is een zogenoemde 'volume' maat. Dat wil zeggen dat ongeacht de hoeveelheid van de drank het zuivere alcoholpercentage altijd hetzelfde blijft.
Dat staat ook op iedere fles of blik met alcoholhoudende drank zo aangegeven:
'Alc. Vol. x %'

Dus, een fles wijn van 0,75 liter bij 15% alcohol die je uitschenkt in 1 glas van ca. 100 cc bevat dat glas dan ook 15% alcohol. Schenk je de wijn direct in 6 glazen uit dan bevat ieder glas ook 15% alcohol.

Dit geldt voor alle alcoholhoudende dranken. Van Bier tot Whisky en alles wat daar tussen zit, inclusief gemixte dranken.

Absoluut kun je het percentage alcohol per inhoud terug of om rekenen naar milliliters of centiliters maar dat is alleen nuttig in laboratorium omstandigheden als je werkt met hoeveelheid toe te voegen zuivere alcohol.

Dus als 3 personen gelijkelijk een fles wijn a 15% alcohol soldaat maken dan heeft ieder persoon zo'n 250 cl wijn op waarvan 15% alcohol. Wat overeen komt met ca. 2,5 standaardglas wat kan resulteren in een bloedpromillage van ca. 0,4 promille.
(mits de glazen in ca. 2 uur worden genuttigd. Kortere tijden leveren aanzienlijk hogere promillages op)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Beer,
Ik vond dit een subliem antwoord, duidelijk en begrijpelijk geformuleerd.
Mijn dank hiervoor.
Wim

Andere antwoorden (2)

75cl wijn -> 15% alcohol is 11,25cl.
11,25cl delen door 3 = 3,75cl Alcohol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Goed antwoord dus een + van mij erbij!
Dat is ongeveer 2 glazen de man van, geschat 70 kg, geeft +/- 0,5 promille.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding