Is groene thee beter voor je dan gewone thee?

Ik heb wel eens gehoord dat groene thee beter is dan earl grey of englisch blend. Waarom dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er wordt veel onderzoek naar groene thee gedaan. De resultaten zijn veelbelovend. Een paar onderzoeksresultaten: •Groene thee staat in de traditionele Chinese kruidengeneeskunde hoog aangeschreven. Uit epidemiologisch onderzoek komt naar voren dat onder Aziaten die veel catechinen (een bestanddeel van groene thee) binnenkrijgen, minder kanker voorkomt. •Uit Taiwanees onderzoek blijkt dat het drinken van vier mokken groene thee (600 milliliter) per dag de kans op hoge bloeddruk met 46 procent verlaagt. •Een studie aan de universiteit van Queensland toont aan dat een bepaald merk groene thee je bloeddruk verlaagt en je lichaam helpt suiker te verwerken, waardoor je gaat afvallen. Het gaat over een mengeling van groene thee, pepermunt, druivenpitten en extract van olijfbladeren. De onderzoekers denken dat groene thee zo gezond is omdat het ervoor zorgt dat je vetcellen niet nog meer vet aantrekken, waardoor ze ook niet groter kunnen worden. Verder schijnt groene thee het hongergevoel te verminderen en je zin in eten weg te nemen, je cholesterol te verlagen en het risico op sommige kankers te beperken. •Italiaans onderzoek heeft andere kwaliteiten van groene thee ontdekt. Groene thee zou het ontstaan van een kwaadaardige tumor voorkomen bij mannen met een voorstadium van prostaatkanker. •Het drinken van groene thee zou kunnen helpen bij afvallen. Onderzoekers hebben ontdekt dat een substantie die in het drankje voorkomt de toename van lichaamsvet bij muizen vermindert. Dat heeft het Duitse Instituut voor Voedingsonderzoek (DIfE) in Potsdam bekengemaakt. Groene thee bevat grote hoeveelheden polyphenolen, waartoe ook EGCG behoort. Aan deze stoffen worden wel vaker gezondheidsbevorderende eigenschappen toegeschreven. Zo zouden ze goed zijn voor bloeddruk en cholesterolspiegel, en zelfs beschermen tegen kanker. Voor het volledige artikel; Zie bron

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...
http://www.preventievegezondheidszorg.com/...

Vanwege de hieronder vermelde veronderstelde werking: Groene thee is in de belangstelling komen te staan door zijn anti-oxidantwerking. Groene thee bevat namelijk catechinen, zeer sterke anti-oxidanten die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn elektrisch geladen deeltjes die de celwanden en celkernen van ons lichaam beschadigen en het verouderingsproces versnellen. Vooral bij stress komen deze agressieve stoffen vrij.

Bronnen:
http://www.sana-life.be/2009/02/groene-the...

Groene thee is veel beter dan gewone thee... Omdat het veel minder schadelijk is, want in zwarte thee zitten veel meer agressieve stoffen dan in groene thee... Door het branden komen er schadelijke stoffen in de thee...

Groene thee is inderdaad beter dan gewone thee: Zie hier voor een uitgebreide beschrijving: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/3228-groene-thee-gezond-antioxidant.html Een klein stukje hieruit: " * Antioxidatieve werking, 'vangt' vrije radicalen * Antivirale en antibacteriële activiteit. De polyfenolen blijken antibacteriële eigenschappen te hebben. * Positieve werking op hart, bloeddruk en bloedstolling en cardiovasculaire aandoeningen. Uit onderzoek komt naar voren dat groene thee een mild beschermend effect lijkt te hebben bij cardiovasulaire aandoeningen. Het blijkt het cholesterolgehalte te verlagen, een gunstige werking te hebben op de bloedplaatjes en de bloeddruk te verlagen * Bloedsuikerverlagende werking * Leverfunctiestoornissen. Leverbeschermende werking. Groene thee blijkt de lever te beschermen tegen * Diverse toxinen c.q. giftige stoffen" Wel zit er cafeïne in groene thee (in tegenstelling tot andere kruidentheeën zoals kamille of brandnetel of zo).

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezond...

Ik las laatst een artikel over de werking van vetcellen.Blijkt dat Japanse onderzoekers in een onderzoek met ratten vaststelden dat inname van grote hoeveelheden groene thee vetcellen doet inkrimpen.We zijn wel geen ratten maar groene thee zal wel gezonder zijn dan al die rommel die veel mensen slikken om te vermageren.

Elke dag een paar koppen groene thee kan hartaandoeningen helpen voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Griekse wetenschappers. Groene thee tegen hartaandoeningenElke dag een paar koppen groene thee kan hartaandoeningen helpen voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Griekse wetenschappers. De studie is gepubliceerd in het European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation en laat verder bewijs zien van de voordelen van het drinken van groene thee. Niet alleen is groene thee goed voor de bloedvaten, het verbetert ook de bloedtoevoer. De onderzoekers gaven veertien gezonde vrijwilligers groene thee, verdunde cafeïne of heet water op verschillende momenten en onderzochten daarna het effect op het hart- en vaatstelsel. De positieve effecten van groene thee waren al binnen 30 minuten te zien. Nog beter dan zwarte thee Uit eerdere onderzoeken bleek al dat het drinken van zwarte thee goed is tegen hartaandoeningen. De Griekse wetenschappers geloven dat groene thee nog beter werkt, omdat er meer flavonolen in zitten. Flavonolen verlagen de bloeddruk en verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Diezelfde flavonolen komen ook voor in rode wijn, cacao en tomaten, die ook al in verband zijn gebracht met verbeteringen in de bloedsomloop. Volgens de onderzoekers volstaat het om dagelijks enkele koppen groene thee te drinken om verbetering te merken. De studie is gepubliceerd in het European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation en laat verder bewijs zien van de voordelen van het drinken van groene thee. Niet alleen is groene thee goed voor de bloedvaten, het verbetert ook de bloedtoevoer. De onderzoekers gaven veertien gezonde vrijwilligers groene thee, verdunde cafeïne of heet water op verschillende momenten en onderzochten daarna het effect op het hart- en vaatstelsel. De positieve effecten van groene thee waren al binnen 30 minuten te zien. Nog beter dan zwarte thee Uit eerdere onderzoeken bleek al dat het drinken van zwarte thee goed is tegen hartaandoeningen. De Griekse wetenschappers geloven dat groene thee nog beter werkt, omdat er meer flavonolen in zitten. Flavonolen verlagen de bloeddruk en verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Diezelfde flavonolen komen ook voor in rode wijn, cacao en tomaten, die ook al in verband zijn gebracht met verbeteringen in de bloedsomloop. Volgens de onderzoekers volstaat het om dagelijks enkele koppen groene thee te drinken om verbetering te merken.

Bronnen:
http://gezondheidsnet.rnews.be/voeding/nie...

Wij thuis drinken al jaren, dagelijks , groene thee. Hij is krachtiger van smaak en is best zonder suiker of melk te drinken. Men beweert dat hij gezonder is, maar tussen al mijn pijntjes valt dat niet op.

zowel groene als zwarte thee bezitten anti-oxidanten. groene thee heeft een vetafbrekende werking en de Engelsen die thee drinken met een wolkje melk schijnen minder gaatjes te hebben. ik drink beide, de zwarte vaker. mmmmm. groene nu en dan. lekker van de thee genieten. Toegevoegd na 12 uur: ANTI-OXIDANTEN Van oudsher wordt groene thee vooral in Azië gedronken, waar het bekend staat om zijn heilzame werking. Ook in de westerse wereld is er volop belangstelling voor de positieve aspecten van thee. Onderzoek wijst uit dat zwarte thee, net als groene thee, zeer krachtige anti-oxidanten bevat. Dus groen of zwart, wat je ook kiest, ze zijn beide goed. Polyphenolen De groep polyphenolen komt in allerlei plantaardige voedingsmiddelen zoals groente en fruit voor. Ze zijn verantwoordelijk voor het licht-wrange, samentrekkende effect in de mond. Ook sommige rode wijnen kunnen dit effect hebben. De grootste groep binnen deze polyphenolische componenten zijn de cathechinen. Hiervan neemt EGCG (Epigallocathechine gallaat) zo’n 9-13% voor zijn rekening. Polyphenolen blijken enorme krachtige anti-oxidanten te zijn. Polyphenolen en gezondheid Men schrijft de rustgevende werking van thee op het maag- en darmstelsel toe aan polyphenolen. Het kan echter ook constiperend werken. Een wolkje melk in de thee kan hiervoor een oplossing zijn; melk bindt de polyphenolen en remt de werking ervan af. Polyphenolen in theeblad Alle soorten thee (zwart, groen en wit) bevatten polyphenolen met deze eigenschappen. De hoeveelheid in het theeblad is afhankelijk van de manier van plukken en de bodemstructuur van het land. - Jonge theescheuten zijn extreem rijk aan polyphenolische componenten. Bij een grove pluk, met grote en oudere theebladeren, bevat het blad juist minder polyphenolen. - De Chinese theesoorten bevatten betrekkelijk weinig polyphenolen. Er zijn zelfs regio’s in China waar de bodemstructuur zodanig is dat de plant die daar groeit geen of weinig polyphenolen aan kan maken. De theesoort die daar vandaan komt wordt dan een Looizuurarme thee genoemd. Polyphenolen in een kopje thee De hoeveelheid polyphenolen in het theezetsel is afhankelijk van hoe lang men de thee laat trekken. - In de eerste 2 a 3 minuten lossen voornamelijk de geur- en smaakstoffen en opwekkende stoffen (theine) op. Daarna gebeurt dit met de polyphenolen. - Als men de thee langer dan zo’n 5 a 6 minuten laat trekken, is de hoeveelheid flink toegenomen. De thee kan dan een “vol” gevoel geven.

Bronnen:
http://www.simonlevelt.nl/Landen/Default.a...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100