Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met hoeveel gewone pintjes (25cl, 5% alcohol) (dus standaardglas) komt één shotje (0,05l, 37,5% alcohol) overeen?

Ik drink soms een shotje Dry gin london bay (0.05l in shotglasje en met 37,5% alcohol). Ik had graag geweten na hoeveel shotjes ik niet meer met de wagen kan rijden. Is zo één shotje gelijk aan 1.5 alcoholconsumpties of meer of minder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoef niks uit te rekenen, het is drinken of rijden basta !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel ik je punt volkomen snap heeft is het niet die keuze, het zou verstandig zijn maar niet verplicht om hier tussen te kiezen als het binnen de perken blijft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De hoeveelheid alcohol is eigenlijk altijd hetzelfde; naarmate de drank sterker is, zijn de porties ook kleiner. Je kunt het dus gewoon uitrekenen. Dat shotje is 1/5 aan volume, dus ongeveer gelijk 7,5 volume procent alcohol dat je naar binnenwerkt. Dat staat ongeveer gelijk aan anderhalf pintje van 25 cl.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de winkel kan je van die heel kleine, plastieke bekertjes kopen. Dat komt overeen met één alcoholconsumptie, maar blijkbaar is het bekertje van 0.05l gelijk aan iets meer standaardalcohol, namelijk 1.5. Als ik dus 2x zo één shotje in een glas meng met cola, dan heb ik in feite 3 standaardconsumpties alcohol op? Dat is vlug :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk drink je bij die éne shot dus niet eigenlijk 37% alchol, maar slechts 7,5% alcohol (dus iets meer dan een biertje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het in een biertje uitdrukt wel. Maar als je 25 cl gin drinkt, ben je heel wat pintjes verder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verboden om een voertuig te besturen als het alcoholgehalte in het bloed meer dan 0,5‰ bedraagt (ca. 2 glazen), maar het is uiteraard het beste om nuchter achter het stuur te zitten.
Sinds 1 januari 2006 geldt voor beginnend bestuurders
strengere regelgeving.
Deze automobilisten mogen al bij 0,2‰ niet meer
achter het stuur kruipen.
Maar leer je nou zelf gelijk maar aan, DRINKEN of RIJDEN .
Je brengt jezelf en andere in gevaar.
Het biertje komt neer op 12,5 ml alcohol (5% van 250ml).
Het shotje komt neer op 18,75 ml alcohol (37,5% van 50ml).

In dit geval bevat een shotje dus precies 1,5 keer zoveel alcohol als een biertje.

Toegevoegd na 44 seconden:
18,75 / 12,5 = 1,5
(Lees meer...)
bamibal
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding