Bestaat er ook al alcoholvrij of alcoholarm wijn, en smaakt dit dan ook nog naar wijn?

Je hebt wel alcoholvrij bier wat best lekker is, en tegenwoordig niet meer voor gewoon bier onderdoet.
Drink sinds een maandje of 3 geen druppel alcohol, maar snak toch nog wel naar een lekker wijntje, en vroeg me af of er voor wijn ook al iets was bedacht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Het beste antwoord

Als ik je een hele smaakvolle alcoholvrije wijn mag aanraden; Torres Natureo’! Een wijn met 0,5% alcohol.
Dit is trouwens het percentage van de meeste alcoholvrije wijnen. Hij is te koop bij Gall&Gall.

Heel veel wijnen waar de alcohol uitgehaald is zijn erg zoet, omdat na het de-alcoholiseren meestal druivenmost wordt toegevoegd, om het toch iets fruitig te laten smaken. Een druivenmost bevat nu eenmaal suiker.
De Amerikaanse soorten smaken vaak zelfs als sap in blikjes fruitcocktail of echt ‘snoeperig’.
Als je dus van zoete wijn houdt, zit je goed bij de meeste alcoholvrije wijnen.
Zelf houd ik van droog met een zuurtje, een frisse wijn dus. Heb er vele geprobeerd maar de meeste waren toch te zoet.
De Torres Natureo echter is fruitig en fris. De rode Torres Natureo Tinto heeft een delicate zuurgraad en smaakt naar rode bessen en granaatappel.
De Torres natureo Blanco is fruitig en smaakt naar peer, perzik en citrus.

Ook erg lekker is de Domaine de fleur. De witte ‘Domaine de Fleur Chardonnay’ en de Domaine de Fleurs Riesling zijn bij ons zelfs bij Dirck lll te koop en de slijterij heeft ze bij ons ook als ‘sparkling rosé’, ‘Merlot’ en de ‘Blanc’.
Zijn ook lekkere wijnen, ook al zijn ze alcoholvrij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is tegenwoordig ook een alcoholvrije Amaretto als ook de Pina Colada te verkrijgen. Weet echter zelf niet hoe ze smaken.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij AH verkopen ze alcoholvrije rode wijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit betreft overigens wijn waar de alcohol uitgehaald is.
Er zitten wel sulfieten in, net als de meeste wijnen.

Je kunt het als wijn drinken, en persoonlijk vind ik het best smakelijk, maar om eerlijk te zijn vind ik het meer naar frisdrank zonder bubbels smaken, dan naar wijn...
Gewoon druivensap is waarschijnlijk veel goedkoper ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie kent niet de slogan: "Zonder alcohol is dubbele lol!"? Die kadert in de toenemende plaats die de alcoholvrije drank in de winkelrekken inneemt. Er bestond al bier zonder alcohol, cider zonder alcohol… en nu is er dus ook wijn zonder alcohol die zijn opwachting maakt, zowel in wit, rosé en rood. Nochtans is wijn zonder alcohol absoluut onmogelijk en gaat het in feite om een van alcohol ontdane wijn: die bevat met andere woorden 0.3% alcohol.
fremar
11 jaar geleden
Er bestaan in de handel al heel wat zeer lekkere alcoholvrije wijnen van onder andere de Merlot en Chardonnaydruif. De meeste grootwarenhuizen hebben er, meestal van Duitse makelij uit de streek rond Trier, Wiesbaden, Wachenheim en andere. Uiteraard vraagt het toch enige tijd (enkele dagen) voor het smakenpalet zich heeft aangepast. maar mijn ervaring leert dat ik alcoholvrije wijntjes evenzeer apprecieer als alcoholbevattende wijnen voordien. Mijn vrouw en ik zijn frequente restaurantbezoekers, daar waar de uitbaters alcoholvrije wijn op de kaart gezet hebben en sedertdien deze ook af en toe verkopen, bijvoorbeeld wanneer een Bob iets smaakvollers wenst dan water. Blijkt dat de meesten verrast zijn door de aangename en zachte smaak die deze wijntjes afleveren. Ook de sprankelende wijnen zijn smaakvol om drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de plus verkopen ze alcohol vrije wijn van het merk light live.
Ik heb laatst op een verjaardag een flesje leeggedronken ivm zwangerschap wat nog niet bekend was. Ik vond het goed te drinken, maar bij lange na geen wijn.
Er is rood, wit en rosé en een soort prosecco.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Gall en Gall verkopen ze alcoholarme wijn van het merk Torres Natureo, en die smaakt naar wijn.

Torres komt met deze wijn tegemoet aan de stijgende vraag naar alcoholarme wijn van mensen die wel graag een lekkere wijn willen drinken, maar om diverse redenen willen afzien van alcohol die daar normaal gesproken inzit. Bijvoorbeeld omdat ze nog moeten autorijden, of vanwege de calorieën. Met Natureo is er eindelijk een wijn beschikbaar die zowel lekker als vrijwel alcohol vrij is. Er waren al wel alcoholvrije wijnen op de markt, maar er ontbrak altijd wat aan: ze smaakten niet als echte wijn.

Natureo onderscheid zich met verrassend veel smaak. Het kan dus weldegelijk, wijn maken waar bijna geen alcohol in zit, maar die wel de smaak van echte, lichte wijn heeft!

De wijnmakers van Torres gebruiken voor Natureo de typische mediterrane druif Moscatel de Alejandria. Een heel veelzijdig ras, want het leent zich zowel (grote) tafel druiven als voor productie van droge en zoete wijnen.. Handelsmerk van de muskaat is zijn intense aromatische karakter. Wijn ervan ruikt en smaakt daarom altijd in de eerste plaats naar…druiven. In de Natureo komt dat zo verleidelijke aromatische aspect prachtig tot uitdrukking. De wijn wordt genaakt van vroeg geplukte druiven die korte koele vergisting ondergaan, waarbij minimale alcohol vrij komt en er restsuiker in de wijn overblijft. Als gevolg van de vroege oogst heeft de wijn tevens een goede zuurgraad, die voor een mooie balans zorgt.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://wijntraining-online.nl/torres-natureo-geen-alcohol-wel-wijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zoals de anderen al geantwoord hebben, tal van alternatieven te verkrijgen. Probeer het uit zou ik zeggen, en bepaal of het voldoende in de buurt komt van een écht wijntje. Persoonlijk vind ik de alcoholvrije & alcoholarme bieren niet te drinken. Je merkt (proeft) een wezenlijk verschil. Druivensap is lekker, het bestaat in rood & wit, maar komt niet in de buurt van echte wijn vind ik. En het is stukken duurder dan appelsap of sinaasappelsap. Weet overigens niet of het ook in huismerk verpakking te verkrijgen is. Het is maar of je er zelf tevreden mee bent.
Over smaak valt niet te twisten.