Hoeveel thee doe je in een thee ei?

Heb gisteren zo'n knijpei gekregen en een zakje losse thee maar hoevee thee doe je er nu precies in? Het 'apparaat' heeft de vorm van een theelepel (dubbel dus), vul ik 1 helft met thee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
6.8K

Het beste antwoord

Ligt er aan hoe je de thee zet. In een pot? Dan zou ik de helf vullen met hee. In een glas? Dan is een theelepel voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja de ene helft is ruim voldoende !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De thee zal sterk uitzetten als ze nat wordt. Als je er teveel in doet vind er geen stroming meer plaats, dus zeker niet meer dan de helft.
Bij meer water een groter thee-ei kopen. Je doet al gauw veel meer thee in een ei dan wat er in een theezakje zit en zeker betere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +
Dit hangt van veel dingen af. Houd je van sterke thee, van slappe thee? Hoe groot is je glas of mok. Of ben je van plan er een pot thee mee te zetten. Wat voor een thee heb je?

De tip die ik je kan geven is: probeer het gewoon uit met een bepaalde hoeveelheid. Laat het maar heel even trekken. Is je thee te licht, gebruik dezelfde lepel met thee dan wat langer. Is het nog te licht gebruik volgende keer dan wat meer thee. Was de thee te sterk, gebruik volgende keer dan wat minder thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon even uitproberen +
Dat hangt af van de soort thee, de hoeveelheid water en je smaak. Ik houd van sterke thee en koop die bij "de Turk". Ik zet hem niet zoals de Turken maar gewoon op z'n Hollands. Ik neem 1,5 l. water en 3 grote theelepels thee. Dus 1 theelepel per halve liter water. Ter vergelijking: als ik gewone zakjes gebruik en geen Turkse thee gebruik ik 2 zakjes op die hopeveelheid water. Vijf minuten laten trekken en je thee is klaar.
14 jaar geleden
eens met loenie, mar vooral niet te lang laten trekken. Zodra de thee is opgekleurd eruit halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen er vroeger nog thee met losse thee gezet werd, was een vuistregel: 1 theelepel thee per kopje en 1 voor de pot. Dit werd redelijk sterke thee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je thee in een kopje zet, kun je er dus 2 theelepels thee er in doen en het thee-ei eruit halen als de thee goed van kleur/sterkte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee kleine lepeltjes...
of net iets onder de ene helft van het thee-ei!
smakelijk!

Toegevoegd na 1 minuut:
5 inuutjes laten trekken
-kruidenthee laten zitten
-losse blaadjes in het thee-ei oid kun je er uithalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eitje bestaat uit twee delen. Het is de bedoeling dat je het de onderste gedeelte van het eitje geheel vult voor vier kopjes thee. Breng het water aan de kook en laat het even doorkoken. Giet voor ongeveer vier koppen thee (een keer afmeten, dan weet je vervolgens de hoeveelheid voor de volgende keer) het hete water in de theepot en hang het eitje in het hete water voor precies drie minuten. Haal het eitje uit de theepot en schenk de thee meteen in de kopjes. Voor groene thee laat je het eitje vijf minuten in het water hangen. Gebruik de dunne doorschinende Japanse of Chinese keramische kopjes. De thee zal je dan nog lekkerder smaken.