Wat is het verschil tussen bokbier en ander zwaar bier zoals trappist en andere zwaardere donkere bieren?

Ik ben meer een wijndrinker, maar kocht bij mijn slager laatst een goede Italiaanse truffelsalami. Mijn slager raadde er een bokbier bij aan wat ik voor de grap probeerde. Het smaakte verrassend goed.

Wat maakt de smaak van bokbier zo anders dan andere donkere zwaardere bieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
11.1K

Het beste antwoord

Zwaar bier wordt over het algemeen bier genoemd met een hoog alcoholgehalte en veel body.

Bokbier is een laaggistend seizoensbier met een alcoholpercentage van rond de 6,5%. De smaak is zoetig omdat er veel karamelmout in zit. Door de moutige smaak en de donkere kleur is een bokbier erg herkenbaar.

De regels voor bokbier zijn de laatste jaren erg opgerekt. Er zijn nu ook bokbieren van hoge gisting en bokbieren met een alcoholpercentage van wel 8%. Dat heeft natuurlijk niet veel meer met bokbier te maken.

Trappistenbier, of kortweg Trappist, is bier dat door trappisten, monniken van de orde der cisterciënzers, wordt gebrouwen. Het is dus geen biersoort, zoals vaak wordt gedacht, maar een omschrijving van de herkomst ervan. De naam "Trappist" is afgeleid van La Trappe, één van de stichtende abdijen van de trappistenorde in Frankrijk.

Het belangrijkste verschil tussen andere bieren en bokbier is denk ik de karamelmout, die voor de karakteristieke zoete smaak zorgt. Maar met de uitbreiding van het assortiment bokbieren zijn ook daarvan de smaken meer uiteen gaan lopen en zullen sommige bokken meer op sommige 'normale' bieren zijn gaan lijken.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De temperatuur tijdens het drogen van de gerstkorrels, bepaalt de kleur en smaak van het bier.Zo krijgt pils zijn goudblonde kleur door de gemoute gerstkorrels te drogen bij 80-100 graden C. Hogere temperaturen maken het bier donkerder, zoals bij bokbieren. Stout wordt zelfs gemaakt van bijna verkoolde mout.
Zo kan men het mout verder laten versuikeren en dan, door te drogen op hoge temperatuur (220 graden C), de suikers laten binden met de aanwezige aminozuren.
Deze reactie veroorzaakt een donkere kleur en een karamelaroma, daarom ook 'karamel'-reactie of karamelisatie genoemd.
Een 'gebrand' smaakje kan natuurlijk ook. hoe meer suikers er gebonden worden aan de aminozuren, hoe donkerder en karamelzoet het bier.

Zo is er ook het verschil tussen bier met lage- (ondergistend), hoge-(bovengistend) en bieren met natuurlijke gisting.
Bij ondergistend bier zakt het gist naar de bodem van de gistkuip. Door de uitvinding van de koelmachine kwam dit ondergistend bier in zwang. Tot deze soorten hoort oa.;
Pilsener, Dortmunder,Münchener,Lager, Oud Bruin, Bokbier en Stout.

Hiervoor waren alle bieren bovengistend. Door de koelmachines en de specifieke gistsoorten brouwde men steeds meer ondergistende bieren. Toch zijn er enkele bovengistende bieren overgebleven en komen er steeds meer bij, de laatste jaren;
Tarwebier (witbier), Alt, Kölsch, Trappistenbier, Klooster-en Abdijbier, Oud Bruin,
Ale en Stout.

De bitterheid van bier is afkomstig van de hop. Hop is een zeer goed konserverings-middel voor bier. Hierdoor kan toch een bittere smaak/-nasmaak worden opgewekt bij
bier met een geroosterde en relatief zoete smaak van donker bier.
amc