Hoe vind een stomdronken persoon toch zijn / haar huis terug ?

Je hoort vaak iemand zeggen dat hij / zij na een avond zwaar stappen geen idee hoe hij is thuis gekomen, dus zijn / haar geheugen kwijt is door de drank.
Hoe kan het dat zo'n persoon toch zijn / haar eigen huis kan terug vinden ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hersenen doen het op alcohol nog redelijk goed. Zeker als je kijkt hoeveel alcohol er vaak ingaat. Het opslaan van herinneringen lukt echter niet meer zo goed. Maar oude herinneringen blijven gewoon goed, je weet dus precies waar je woont en hoe je daar moet komen. Zolang je niet zo lam bent dat je niet meer kan kruipen, kom je meestal wel thuis.

Als je die weg vaak genoeg hebt afgelegd dan kan dat prima op de automatische piloot. Dat heb ik wel eens gemerkt toen ik nog niet zo lang geleden verhuisd was, en in gedachten op de fiets terug naar huis ging. Toen ontdekte ik op een gegeven moment dat ik op weg was naar mijn vorige woning. Op diezelfde manier zal het werken als je onder invloed staat.

Dat iemand niet weet hoe hij is thuisgekomen zegt meer over de aantasting van het geheugen dan over zijn capabiliteit om zijn huis terug te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100