Is kalk in kraantjeswater hetzelfde als calcium?

Er wordt ons vaak gezegd dat bij gezonde voeding voldoende calciumproducten horen, zoals melk, yoghurt, kaas. Ons kraantjeswater bevat veel kalk. Slecht voor de wasmachine. Maar is dat dan juist goed voor ons lichaam?

Toegevoegd na 4 minuten:
Wij drinken altijd kraantjeswater.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
7.4K

Antwoorden (2)

Het kalk dat je bij verkalking oploopt is inderdaad calcium gebasseerd (Calcium Carbonaat, waarschijnlijk)

Dus ja. Water is goed voor je. In melkproducten zitten nog een heleboel andere zouten (Elke verbinding met een metaal ion erin wordt een zoutgenoemd) die gezond zijn en goed voor de botten.

Toegevoegd na 33 minuten:
(Het kalk in water is trouwens opgelost, en wordt geschreven als Ca++, oftewel: Positief geladen ionen van Calcium.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zoals ik ook al aangaf in de reactie op Jelle, calcium is een zuiver element, en de kalk in leidingwater is een verbinding. Maar dat terzijde, ik ben van mening dat we de kalk uit het leidingwater niet opnemen in ons lichaam, maar dat deze via de ontlasting ook weer ons lichaam verlaat (vast of vloeibaar).
Vanuit dat oogpunt gezien, is het misschien verstandig om een waterontharder te plaatsen. Dan heb je zacht water, wat de levensduur van je wasmachine, waterkoker strijkijzer enz. ten goede komt. Verder kan je dan met de helft van je zeepprodukten toe, wat weer een zege is voor het milieu.
Voor meer reclame voor waterontharders, zie onderstaamde link.
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
@ jelle, zo zie je maar weer, dat mijn mening niet altijd strookt met de realiteit.
Vooruit dan, voor deze een +
jc54
14 jaar geleden
@ jelle, sorry, die + moet je tegoed houden. Twee keer stemmen op dezelfde vraag kan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik die stem dan geven???? ;-)
jc54
14 jaar geleden
Heeftie al gehad bij worteltrekken uit -1