Wat is het verschil tusse Wodka en Vodka?

deze vraag kwam bij me op toen ik de vraag bekeek over Vodka en appelsap mixen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
26K

Het beste antwoord

Er is geen verschil. [WV]odka is het Russische woord voor "watertje".

Het verschil in schrijfwijze komt doordat de Russische uitspraak tussen onze V en onze W in zit.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe zit het dan met de Finse Vodka? Die schrijven het ook echt met een V.

Andere antwoorden (7)

Eén letter, verder niets!

Toegevoegd na 42 seconden:
Vodka schrijven ze in Rusland, wodka in de rest van de wereld ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wodka is Nederlands en Vodka is Russisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vodka is Vodka als je nog niet dronken bent ;
zie je de letters dubbel als je bezopen bent ;)
dan staat er Vodka Vodka

VV lijkt op W ,....... lol ) hips
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whaahaha, trouwens de min is niet van mij.
Dat is hetzelfde als met Whisky of Whiskey, het ligt er maar net aan waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil, zoals al eerder gezegd, is de Cyrillische letter B een klank die tussen onze v en w inzit. Vroeger schreef men overwegend een w (Sowjetunie, Gorbatsjow), nu schrijft men meestal een v.

Toegevoegd na 6 minuten:
En in iedere taal wordt een klank anders weergegeven. In het Engels wordt de letter Ш bijvoorbeeld meestal als 'sh' geschreven, in het Nederlands als 'sj', omdat wij daar geen speciale letter voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vodka of Wodka is de meest neutrale gedistilleerd soort. Of Vodka nu van oorsprong uit Polen of Rusland komt, daar zijn de meningen over verdeeld. Feit is wel dat Vodka in het Slavisch “watertje” betekent. En als water werd en wordt het in Polen en vooral Rusland nog steeds gedronken. Het hoge alcoholpercentage van minimaal 37,5% helpt de Russen de koude winters door te komen.

Oorspronkelijk werd Vodka uit aardappelen gestookt, maar dit kan evengoed uit graan of melasse. Vaak wordt Vodka over houtskool gefilterd. De houtskool haalt vrijwel alle smaakstoffen weg, maar geeft daarentegen ook een speciaal karakter aan de drank. Zeer spaarzaam kunnen ook nog kruiden als koriander gebruikt worden.
Door het bijzonder neutrale karakter is de distillatietechniek, de kwaliteit van het water en de filtratiemethode van doorslaggevende betekenis voor de kwaliteit.

Ook Vodka is geen herkomstbenaming. Deze drank wordt overal ter wereld in alle kwaliteiten geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Belgie heeft de belgische politie hier een woordspeling op gemaakt. Tijdens weekenden houden die een "WODKA" controle, dat staat voor:
W eekend
O ongevallen
D oor
K ontrole
A anpakken