Als je iedere dag 1 liter halfvolle melk dringt is dat wel gezond ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
14.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als je het dringt spat het pak alleen maar uit elkaar.
Wanneer je het drinkt, lijkt me dat heel gezond.

Het beste antwoord

Voor de mens is melk drinken heel gezond.

Van nature verliezen alle zoogdieren na de peuterleeftijd het vermogen melkeiwit te verteren. De mens oorspronkelijk ook. Tot een paar duizend jaar geleden een mutatie ontstond, waardoor de mens ook op volwassen leeftijd melkeiwit kon verteren.

Die mutatie heeft zich werkelijk *razendsnel* verspreid. Dat gebeurt alleen maar met mutaties die uitzonderlijk nuttig zijn. Kennelijk was dit zo'n mutatie: de gezondheid van de mens ging door deze mutatie met sprongen vooruit.

Bij bepaald bevolkingsgroepen is deze mutatie niet doorgedrongen. Voorbeelden zijn afrikanen en oosterlingen. Zij kunnen dus beter geen melk drinken. Doen ze dat toch, dan merken ze dat snel genoeg aan darmproblemen (krampen, winderigheid, diarree).

Ook sommige blanken kunnen geen melkeiwit verteren. Zij merken dat ook snel genoeg.

De gemiddelde blanke kan echter goed melk verteren. Voor die mensen is melk dus een gezonde toevoeging aan het consumptiepatroon.

Er is een maand of twee geleden een studie verschenen die zich over meerdere decennia uitstrekte. Ik meen dat het een Engelse studie was. Daarin werden mensen vanaf hun kindertijd tot aan hun "bejaardheid" gevolgd.

Uit die studie bleek dat de melkdrinkers een betere gezondheid hadden, mobiele waren, en geestelijk beter presteerden dan de niet-melkdrinkers.

Hiermee is het gerucht dat melk slecht zou zijn, verwezen naar het rijk der fabeltjes. Klok en klepel. Er zijn mensen die niet tegen melk kunnen, dat klopt; maar de gemiddelde blanke heeft er juist baat bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is een terugkerende discussie.
Volgens sommigen dienen volwassenen helemaal geen (koe)melk te drinken.

http://www.goeievraag.nl/vraag/melk-gezond.331
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me in ieder geval niet ongezond.Maar dan moet je het wel drinken. Hoewel er tegenwoordig ook wel wordt gezegd dat koemelk helemaal niet zo gezond is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij jezelf daarbij goed voelt moet je dat gewoon doen,
als je tegenwoordig alles hoort en leest dan kun je niets meer eten of drinken,want alles heeft wel een voor of een nadeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koeienmelk is voor de mens zeer ongezond.
De calcium wordt onvoldoende opgenomen.
De eiwitten zijn voor een deel voor de mens onverteerbaar.
Veel mensen (baby's) reargeren hier op door koemelk allergie te krijgen , dus het lichaam geeft dus zelf al aan dat koemelk niet voor de mens geschikt is.
Helaas zijn er nog steeds veel voor en tegenstanders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Melk zou ook de werking van de darmen ernstig verstoren.
En je darmen vormen voor een belangrijk deel je weerstand, dus gaat het slecht met je darmen dan gaat het slecht met je weerstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moest ineens denken aan die flyer die ik eens in een wachtkamer heb zien hangen:
MELK, DE WITTE ROLLATOR..
Het schijnt inderdaad niet goed te zijn voor volwassenen.
Raar idee eigenlijk, als je er over nadenkt: de koe moet eerst een kalf krijgen eer het melk kan geven.
Vervolgens wordt het kalf na de geboorte weggehaald bij de koe, omdat de melk bestemd is voor DE MENS.( en het kalf ook, als het een stiertje is)
Vaak krijgt het kalf niet eens de biest (de eerste dikke vette melk) omdat je er zo lekker pap en zo van kan koken !!
Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, ik drink voornamelijk karnemelk of soyamelk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
melk is hartstikke GEZOND. Wie segt nou ongezond is. Maar een tijgermelk is wel ongezond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een kalf ebnt is het erg gezond. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk volwassen dier drinkt in de natuur melk behalve de mens? De kat drinkt het alleen maar omdat wij het aanbieden.