Persoon A drink 10 biertjes met 5% alcohol en persoon B drinkt 5 biertjes met 8% alcohol. Wie heeft er meer alcohol in zijn lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn a en b van hetzelfde geslacht en dezelfde lichaamsbouw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Biertjes zijn net zo groot en de personen ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Martine Dat maakt helemaal niks uit voor de hoeveelheid alcohol. Wel voor het effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mrtomaat: bij een verschillend lichaamsgewicht kan de persoon die het minste weegt dus wel een hoger promille hebben: http://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt gevraagd om hoeveelheid alcohol in het lichaam niet over promillage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het verschil en denk je niet dat promillage wordt bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Promillage kan niet eens bedoeld worden. Het verschil is een verhouding (liter alcohol/liter bloed) vs een hoeveelheid (aantal liters). Promille kan nooit een gevraagde zijn aangezien er niet aangegeven wordt wat het aantal liter bloed is dat de persoon(en) bevat. Net zo min kan je rekening houden met de afbraak van alcohol omdat er geen waardes gegeven worden voor de snelheid waarmee beide personen drinken noch met welke snelheid ze de alcohol afbreken. Het antwoord is dus gewoon persoon A..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien snap ik nu pas wat er aan de hand is. Jullie behandelen deze vraag als of het een echte vraag is (die op een manier is gesteld waarop de vrager laat blijken een denkfout te maken), ik ga echter 100% uit van vraag 17b bladzijde 83 uit rekenen voor de basisschool deel 1. Waarschijnlijk door de Pers. A/B vraagstelling.

Het beste antwoord

Gewoon, rekenen 10x 5% en 5x 8% = 10x5%: 50% en 5x8%: 40% dus persoon A heeft meer alcohol op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zal in het eerste geval meer alcohol in het bloed zijn, maar doordat 10 biertjes drinken meer tijd in beslag neemt dan 5 biertjes zal er in dat eerste geval ook al meer alcohol verbrandt zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hangt niet alleen af van de hoeveel heid alcohol en de hoeveelheid alcohol maar ook aan de persoon die het drinkt. Als de ene persoon heel iel en de ander gezet zal dit ook een aanzienlijk verschil maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar vanuit gaan dat beide personen gelijk zijn.
I
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk niet, de binnengekomen hoeveelheid alcohol blijft gelijk, het effect zal alleen anders zijn, maar dat is de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het niet afhangt van de persoon, als de ene evenveel drinkt als de anderen, zal het alcoholgehalte bij beiden gelijk zijn, maar de ene persoon kan er natuurlijk beter tegen dan de andere
Met 10*5% heb je in totaal meer alcohol dan met 5*8%, maar er zijn 2 effecten waar je ook rekening mee moet houden:
- Over 10 biertjes doe je langer dan over 5 biertjes, dus dan hebben je nieren langer de tijd, om de alcohol weer uit je bloed te halen.
- En, nog belangrijker: In 10 biertjes zit 2 keer zo veel vocht als in 5 biertjes. Dat vocht zorgt er voor dat je nieren beter werken, en dat je vaker naar de wc moet. Daardoor zal je minder alcohol in je bloed hebben.

Het is vergelijkbaar met de vraag, heeft iemand met 4 shotjes whisky op meer alcohol in zijn bloed dan iemand met 4 biertjes op. Ik drink zelf nagenoeg geen alcohol, maar ik heb me laten vertellen dat je met whisky veel sneller dronken bent dan met bier.

Dus persoon A heeft meer alcohol in zijn lichaam dan persoon B.