Is de werking van 4 bier a. 5% en 2 bier a 10% hetzelfde op je lichaam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Het beste antwoord

De werking van bier van +10% kan sterker zijn. De hoeveelheid alcohol is hetzelfde, maar als je sterk bier drinkt, krijg je de alcohol sneller binnen (ervan uitgaande dat je vier biertjes langzamer drinkt dan twee biertjes). Ook krijg je minder vocht binnen, waardoor de alcohol meer gaat werken. Ten derde zit in sommige soorten sterk bier gewoon toegevoegde alcohol waar je makkelijk een kater van kunt krijgen (vergelijkbaar met goedkope wijn met toegevoegde alcohol). Maar in principe hoeft dat niet zo te zijn, als je langzaam geniet van een lekkere Belgische trippel en daarnaast nog genoeg water drinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Qua alcohol in principe wel maar het ligt natuurlijk aan de tijd die er tussen neemt om te drinken en de dubbele hoeveelheid 'water' die het toch net anders kan maken zodat je lichaam er anders op reageert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: als je ze alle vier of alle twee tegelijk drinkt zal het niet zo heel veel uitmaken (je moet bij die van 4 eerder plassen) maar als er tijd tussen gaat zitten maakt het wel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien de innametijd van 2 bier à 10 % veel korter is, dan de 4 van 5% zal het effect heviger zijn met de 2 van 10%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dranken met een hoger alcoholpercentage worden doorgaans langzamer gedronken. Vandaar ook dat een glas jenever veel minder inhoud heeft dan een glas bier. De horeca ervaring leert dus dat men per uur evenveel alcohol drinkt.
Voor jouw vraag betekent dit dat de twee glazen sterk bier in dezelfde tijd worden gedronken als de vier glazen gewoon bier. En dat het dus niks uitmaakt qua hoeveelheid alcohol per uur.