Bestaat er een lijst met het zinkvermogen van alle mixdranken waar je shotjes mee kan maken?

Is er op het internet een lijst te vinden met het zinkvermogen van mixdranken waar je shotjes mee maakt, zodat als je zelf shotjes wilt maken, je lagen op elkaar kunt bouwen en weet dat bijvoorbeeld Bacardi blijft drijven op Baileys.

Gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.6K

Antwoorden (1)

Dat heet sortelijk gewicht of dichtheid van de drankjes.

Als je eerst de zwaarste likeur schenkt en daarop steeds lichtere voorzichtig boven giet, zullen de dranken zich niet mengen. Schenk elke drank voorzichtig over de achterkant van een barlepel, tegen de rand van het glas.

•hoe meer alcohol, hoe lager soortelijk gewicht, hoe lichter de drank
•hoe meer suiker, hoe hoger soortelijk gewicht, hoe zwaarder de drank

Onderstaande lijst bestaat uit de meest gangbare dranken met hun specifieke soortelijke gewichten,
echter kunnen deze nogal verschillen naargelang het merk:

0,95 Kirch - Gin - Whisky
0,96 Jenever
0,97 Southern Comfort
0,98 Tuaca
1,00 Water
1,01 Green Chartreuse
1,04 Cointreau - Sloe gin - Kummel - Benedictine - Cognac
1,06 Brandewijn 70% (abrikoos - perzik) - Campari - yellow Chartreuse
1,07 Benedictine
1,08 Drambuie - Frangelico - Amaretto
1,09 Triple sec - Tia maria
1,10 Likeur 60% (abrikoos-braambes) - Amaretto
1,11 Blue Curacao - Pisang
1,12 Crème de menthe
1,13 Likeur 50% (koffie-kers) - Parfait d'Amour
1,14 Crème de( banane-cacao)
1,15 Kahlua - Marasquin - Likeur 50% (banaan)
1,17 Anisette - Crème de noyaux
1,18 Grenadine - Crème de cassis