Waarom wordt witte wijn meestal uit een kleiner glas gedronken, dan rode wijn?

Glazen voor rode wijn zijn meestal groot en bol.
Glazen voor witte wijn zijn meestal smaller en kleiner.
Waarom dat verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
6.9K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/gaan-witte-rose-wijn-groot.36772 , daar legt Esme het uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea, bedankt. Overigens kwam die vraag tijdens het stellen niet in beeld bij: gerelateerde vragen.
Daarnaast is die vraag ook nog eens totaal verkeerd gesteld, omdat daar onterecht wordt uitgegaan van de voorstelling dat het volledig andersom is...

Het beste antwoord

Praten over de functie van een wijnglas is eigenlijk praten over het ervaren van smaak.
De vorm van het wijnglas is belangrijk om jouw zintuigen goed hun werk te laten doen. Door wijn in het verkeerde glas te schenken, kan het karakter van de wijn niet goed worden beoordeelt en worden beïnvloed.

Wijnen uit Bordeaux bijv. zijn krachtig en gesloten. Zij hebben een groot glas nodig dat iets taps toeloopt.
De aroma's leggen zo een langere weg af voor ze boven zijn en kunnen zich zo optimaal ontwikkelen voor ze je lippen bereiken. Het bittere van de tannine (looistof) wordt dan ook geneutraliseerd.

Bourgogne wijnen zijn fruitig en kunnen zwaar zijn. Zij komen het best tot hun recht in een wijd en groot glas
omdat deze wijn ruimte nodig heeft om genoeg zuurstof op te nemen. Je moet het goed kunnen draaien en met de zuurstof vermengen zodat de fruitige smaak zich ten volle kan ontwikkelen.

Rode wijn heeft altijd een brede kelk nodig die naar boven taps toeloopt en hierdoor de wijn volop geconcentreerd op de voorkant van je tong belandt.

Glazen voor witte wijn zijn meestal minder groot en breed dan rode wijn glazen.
De opening is ook meestal smal en taps toelopend.
De aroma's vervliegen zo niet zo snel en de balans van de zuren en zoetheid van de vrucht blijft zo beter in evenwicht.
Een Riesling is bijv. licht van aroma's en in een kleiner glas blijven ze geconcentreerder.
Er zijn echter ook witte Bordeaux wijnen die hebben overigens weer wel ruimte dus een breed glas nodig.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Je merkt zeer zeker een verschil in smaakbeleving als je rode wijn in een ruim rond glas kan zwenken en hierdoor met extra zuurstof in aanraking laat komen. Als het dan ook nog op een goede temperatuur is, komen de geuren echt meer vrij. Als je bewust wijn drinkt en erop let zal je zeker verschil ervaren!

Andere antwoorden (2)

Wiite wijn wordt over het algemeen koud gedronken
Daarom is het glas kleiner en smaller zodat de geur zich beter concentreert.

Rode wijn word op kamer temp gedronken (16graden) en heeft zodoende minder nodig om de aroma's los te laten en kan dus in een groter, breder glas.

Overigens is de kamertemperatuur iets van vroeger toen er nog geen cv knalde in de woonkamer en wordt er dus 15-18 graden mee bedoeld. Geen 20+ graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is er mis met dit antwoord?
een groter glas is handiger om de wijn op te warmen met je hand omdat rode wijn vaak warmer wordt gedronken.