Als je een mousserende wijn invriest zitten er na het ontdooien de bubbels er nog in? (wijn vast bevroren, fles niet kapot)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
14K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wijn die bevroren is geweest is niet meer te drinken. de bubbels zitten er nog wel in maar gooi de wijn toch maar weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was niet de bedoeling om hem in te vriezen, ik was hem vergeten eruit te halen :)
Ik zal de wijn wel eerst proberen voordat ik hem weggooi.

Het beste antwoord

Ja, het koolzuurgas blijft aanwezig. Indien je de fles gaat ontdooien, zal dit gas echter meteen ontsnappen als je de fles geopend hebt. Laat je de dop erop, loop je risico dat door de uitzetting en opbouw van de druk van het gas, de dop er met geweld uitvliegt of de fles knapt. De druk van van het gas moet tenslotte ergens heen. Als je de dop verwijdert (wat moeite zal kosten bij een bevroren fles) en wacht tot alles ontdooit, zal je na een tijdje zien dat rond de bevroren ijswijn in de hals van de fles, bubbeltjes omhoogkomen.
Je zult het ook horen pruttelen. Het wordt vaak een drabbig kleurtje bij de bubbeltjesrand en als de hele fles ontdooid is, zal alle koolzuurgas ook verdwenen zijn en zal er minder wijn in de fles zitten.

Ik heb dit zelf eens uitgetest met een flesje cola uit nieuwsgierigheid. Dit gebeurde er toen bij mij.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zegt zelf al dat de fles nog heel is. Dan kunnen de bubbels nergens naar toe, dus ja, die zitten er nog in. Of de wijn nog te drinken is na deze mishandeling kan je alleen maar met je tong vaststellen...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat die fles nog 1 extra dag liggen en hij klapt uit elkaar. Ik kan je verzekeren dat een fles mouserende wijn die ingevroren is geweest, niet meer te drinken is. Gewoon weggooien.
je de bubbels zullen er nog wel in zitten ,maar de wijn is niet meer drinkbaar .ook bestaat de mogelijkheid dat als je de fles laat ontdooien dat hij uit elkaar springt