Hoe lang blijft champagne houdbaar?

Ik kreeg vier jaar geleden een fles champagne kado.
Deze heeft al die jaren rechtop, op een keukenkastje gestaan. Is de inhoud nog veilig te drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
44.1K

Het beste antwoord

Als je een Champagne goed koel/donker bewaard dan kan je hem langer bewaren als wanneer je dat niet doet. Als je Champagnes in een te warme kast wilt bewaren, drink ze dan in godsnaam dan maar metteen op. Na een paar maanden op een te warme temperatuur heb je al een erg dure fles azijn in jouw kast liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is lastig te zetten. Het verschilt behoorlijk per wijn hoe lang je deze kan bewaren.

Vooral het rechtop staan is tricky: De kurk droogt hierdoor uit & je wijn oxideert..

Echter, je zal het meteen proeven als de wijn er in niet meer goed is: Deze zal zuur zijn danwel echt vies smaken. Proeven is je indicator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veilig is het wel, als hij nog naar champagne smaakt en niet naar azijn. Maar té lang bewaren, daar wordt een wijn niet lekkerder van, ook niet als het geen azijn is geworden.

Hoe lang té lang is, ligt aan de champagne en aan de bewaarcondities. Rechtop bewaren is geen goed idee. Warm (is dat keukenkastje vlakbij je kookplaat?) doet ook geen goed, en UV (staat er dagelijks zon op die plek?) is funest.

Over het algemeen kun je, bij goede bewaarcondities, ervan uitgaan dat je de champagne ongeveer even lang kunt bewaren als hij op vat heeft gerijpt. Heb je hem dus in 2005 gekregen (ervan uitgaande dat hij niet al jaren op fles lag) en zijn de druiven geoogst in 2000, dan zit je qua bewaarduur (maar niet qua bewaarcondities) wel goed.

Wat ik zou doen: openmaken, ruiken, proeven, en als dat niet vies is, gewoon lekker opdrinken. Niet bewaren tot een bijzondere gelegenheid, dat is geen leuk moment voor een champagne die inmiddels op zijn best nog wel drinkbaar en op zijn slechts hele dure azijn is. Erg bijzonder zal hij niet meer zijn na vier jaar rechtop op een keukenkastje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je de fles openmaakt zul je merken dat de inhoud nog weinig weg heeft van Champagne. De Bubbels zullen verdwenen zijn.
CHAMPAGNE bewaren? Zonde! Bewaar je champagne rechtop in een koele donkere ruimte met een gelijkmatige temperatuur, het liefst lager dan 15 graden.
Bewaar je champagne NIEt in de koelkast!
HOE LANG BEWAREN?
Champagne ZONDER jaartal niet langer dan 2 jaar. het beste is deze flessen binnen 1 jaar na aankoop te drinken.
Champagne MET jaartal, (Mélissime) kan je 3-4 jaar na aankoop bewaren.
HOE Champagne te koelen? Zet de fles 20-30 minuten voor serveren in een koeler met flink wat ijs. Dan is hij meten op de juiste temperatuur om te drinken.

DUS.... De fles uit je keukenkastje zal waarschijnlijk weinig knallen. Maar probeer het wel! Je weet maar nooit, misschien is het wel de beste champagne die je ooit gedronken hebt of.... niet! Proeven kan geen kwaad, als het niet te drinken is ben je daar snel achter.

Fijne Feestdagen, koop voor alle zekerheid een nieuwe fles.