Hebben zoetstoffen als Aspartaam naast zoet een bijsmaak?

Als ik light frisdrank drink proef ik soms een bijsmaak, vrij lastig precies te duiden. maar deze smaak kom ik niet tegen in frisdranken met suiker.

hebben zoetstoffen naast de zoete smaak een bijsmaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
4.6K

Het beste antwoord

Ja, dat klopt. De bedoeling is om het product met aspartaam te zoeten, maar ongewild komt daar die bittere nasmaak bij. Kijk maar naar vloeibare zoetstof; daar heb je maar enkele druppels van nodig. Als je meer gaat gebruiken, dan gaat het bitter het zoet overheersen. En ja, je hebt gelijk, cola light smaakt echt totaal anders dan gewone cola.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat valt mij ook wel eens op, er blijft een soort van bittere nasmaak in de keel.

Trouwens: "Aspartaam heeft een gemiddelde zoetheid die 150-200 keer zo sterk is als de zoetkracht van gewone suiker. Een groot verschil tussen aspartaam en andere zoetstoffen, is dat het de smaak van fruit en fruitaroma's versterkt. In kauwgum blijven bijvoorbeeld de fruit- en zoete smaak veel langer proefbaar als aspartaam wordt gebruikt, dan wanneer suiker wordt gebruikt."

En het is niet erg gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat.
Ja zeker! Vaak is het een wat bittere nasmaak. Er zijn trucjes om nasmaken te maskeren, bijvoorbeeld met een zuurgraad, sterkere smaak of koolzuur.

Niet iedereen proeft dit, vaak zijn het mensen die niet gewend zijn om heel zoet te eten. Daardoor zijn ze net iets gevoeliger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stevia heeft dit overigens ook.