Is er een verband met alcohol en een hoog scheet-gehalte de volgende dag?

Klinkt misschien raar maar dit is mij echt opgevallen! Als ik de vorige dag alcohol heb gedronken (vooral bier) heb ik de volgende dag veel last van scheten! Heel veel lichaamsgas, laat ik het daarop houden.. Weet iemand of dit in verband staat met elkaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
5.8K

Het beste antwoord

Jazeker, dat is de zgn bierscheet! Ik kende hem al jaren en hem eens gegoogled of er meer mensen bekend mee zijn en inderdaad!

"De klassieke Bierscheet komt meestal voor na het drinken van gerst met verschillende alcoholische sappen. Hij heeft een bijzonder kruidige geur en is zelfs voor de maker een echt kwaad.
In deze context, is het meestal een buitengewoon vasthoudend consistentie van de ontlasting: de lijm heeft echt karakter en is zelfs met de wc-borstel moeilijk te verwijderen. De Bierscheet is over het algemeen erg luidruchtig."

Via de link kun je lezen over deze, en vele andere soorten, scheten. Veel leesplezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die plakkerige ontlasting komt waarschijnlijk door gistresten. Als je echt flink hebt gezopen krijg je overigens meer harde keutels met een donkere kleur door uitdroging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, da's pas echt vechten tegen de bierkaai...

Andere antwoorden (1)

Het grootste deel van een scheet is ingeslikte koolstofdioxide. Dus het drinken van koolzuurhoudende dranken (zoals bier) vergroot de hoeveelheid gas in je spijsverteringsstelsel, ergo je scheet meer als je koolzuurhoudende drank drinkt.

De rest van een scheet bestaat uit afvalgassen van darmbacterien, dit aandeel wordt groter als je dingen eet en drinkt waar je darmflora wel bij vaart. Vooral van oligosacchariden (komen veelvuldig voor in bonen, maar ook in bier) en alcoholen worden je darmbacterien blij. Als ze blij zijn groeien hun kolonien flink en produceren ze veel gas.

De onaangename lucht wordt vooral veroorzaakt door zwavelverbindingen. Het broodje shoarma met knoflooksaus na het stappen helpt dit te bevorderen.