Is er een maximaal alcohol percentage dat een drank mag bevatten als het in de supermarkt verkocht word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
7.7K

Het beste antwoord

14,9% is het maximum, 15% mag dus niet. Daarboven is een slijtvergunning nodig.

Uitzondering hierop zijn de zogenaamde 'PSV-wijnen'. Dit zijn port, sherry en vermouth. Deze mogen nog in een supermarkt zonder slijtvergunning verkocht worden, ook al bevatten ze meer dan 14,9% alcohol.

Dit is terug te vinden in de definities van de Drank- en Horecawet:

"wijn: de drank, die door alcoholische gisting is verkregen uit en geen andere bestanddelen bevat dan die, afkomstig van het sap van druiven – vruchten van Vitis Vinifera L. – alsmede de drank, die met toepassing van bijzondere technische bewerkingen of met toevoeging van andere bestanddelen is verkregen uit bovenbedoeld sap, voor zover deze toepassing of toevoeging in het land van oorsprong van zodanige drank bij de bereiding daarvan gebruikelijk is;"

"– sterke drank: de drank, die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of meer volumenprocenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn;"

Voor druivenproducten, ongeacht het alcoholpromillage, geldt dus de regelgeving voor zwakalcoholische drank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow wat apart, dat wist ik niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord :)

Andere antwoorden (3)

Ja dat is er, boven de 14,9% zul je geen alcoholische consumpties in de Nederlandse supermarkten vinden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevonden! Port
Ja, het mag geen sterke drank zijn (vanaf 15%), heel lullig maar 14,9% is dus geen sterke drank en mag in een supermarkt verkocht worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel , in België is dat 21,03 % En in Nederland +/- 16%