waar komen de belletjes in cola vandaan?

Ik wil weten hoe dat kan......

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik weet dat het dat ene koolstof-spul is maar waar komen ze vandaan? Het komt gewoon uit het niets

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
8.8K

Het beste antwoord

ik sluit mij deels aan bij amc, hoewel zijn uitleg niet volledig is.

het koolzuurgas wat je ziet in die belletjes is koolstof dioxide ( CO2)
dit koolstof word in water (H2O) gespoten onder hoge druk, hierdoor binden de moleculen (H2O + CO2 = H2CO3)

hierdoor ontstaat di-waterstofcarbonaat, dit is de opgeloste variant van koolzuur, dit is doorzichtig en de aanwezigheid van het koolzuur is niet zichtbaar met het blote oog.

zoals amc al zei, in een frisdrankfles is de hoeveelheid koolstof dioxide qua volume gelijkwaardig als de opgeloste variant per kubieke centimeter, dit houd in dat het koolzuurgas zich ontbind van het vocht tot de druk aan beide kanten even groot is.

dit is zichtbaar omdat het vocht zich deels omzet in gas. (dit zijn dus de bubbeltjes.)

je zou dan zeggen dat in een glas het koolzuur direct verdwenen zou zijn, omdat het koolzuur in de lucht nooit een gelijkwaardig gehalte kan behalen.
dit klopt dat ka het nooit. maar het gas heeft een binding met het vocht. dit houd in dat het niet direct allemaal kan ontsnappen.

weetjes over di-waterstofcarbonaat:

de stabiliteit van dit molecuul is afhankelijk van temperatuur, ijs koude cola zal minder schuimen dan cola op kamer temperatuur.

door het toevoegen van klein "vuil" zoals suiker of zout, versneld de ontbinding van het molecuul. hierdoor ontsnapt het koolstofdioxide sneller en schuimt het meer.

koolzuurhoudende dranken worden meestal uit longdrink glazen gedronken, deze hebben een kleiner oppervlakte dat bloot staat aan de open lucht, hierdoor ontsnapt het koolzuur minder snel.

bij de omzetting van di-waterstofcarbonaat naar water en koolstofdioxide word het totaal volume meer, hierdoor komt de fles onder druk te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is koolzuur, wordt onder druk in het blikje of in de fles gedaan en komt na openen er langzaam (in belletjes) weer uit.

"Koolstofdioxide opgelost in water vormt koolzuur, wat veel gebruikt wordt in frisdranken. Het toevoegen van koolstofdioxide onder druk aan dranken voor de "prik", noemt men carboniseren."

Toegevoegd na 17 minuten:
Als reactie op je toevoeging:
Nee, dat komt niet uit het niets, dat zit dus als koolstof in de cola.
Koolzuur is een oplossing van koolstofdioxide in water (wat in de cola zit). Deze koolstof zie je dus niet, want die zit opgelost. Pas als het ontsnapt als gas (koolstofdioxide of koolzuurgas), zie jij belletjes in je cola. Dat gas verdwijnt uiteindelijk (als je het lang genoeg geopend laat staan) zelfs helemaal uit de cola.

Toegevoegd na 18 minuten:
*..., dat zit dus als koolZUUR in de cola (niet koolstof)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijk het met een scheet die je in het water laat :)

Je spuit onder hoge druk gas in een vloeistof dat dit gas niet in zich kan opnemen, waardoor dit gas zich in belletjes door de vloeistof mengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belletjes komen van koolzuurgas.
Bij de bereiding van de cola, wordt er onder druk koolzuurgas doorgeleid, totdat de vloeistof is verzadigd.
Koolzuurgas lost namelijk makkelijk op in water, waarbij koolzuur ontstaat.
Er bestaat een evenwicht tussen koolzuurgas en koolzuur.
In een fles of blikje is de lucht boven de vloeistof verzadigd
met koolzuurgas, er bestaat een evenwicht.
Op het moment dat je de fles opent verdwijnt het koolzuurgas. Het evenwicht is verstoord en zal zich opnieuw instellen.
Daarbij gaat koolzuur weer over in koolzuurgas en dat zien we in de vorm van belletjes.
Als je de fles weer sluit, gaat het nog even door, tot er weer een nieuw evenwicht is gevonden.

Schudden verstoort het evenwicht, het koolzuur wordt instabiel en er komt weer koolzuurgas vrij. dat zorgt voor een verhoogde druk met alle gevolgen van dien wanneer je hem dan opent.
amc