Waarom zit er zoveel koolzuur in cola?

Wij schudden er tegenwoordig 80% uit voor we het kunnen drinken....
Waarom zit er zo idioot veel koolzuur in?
(first choice cola)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil ik ook wel weten ja! Als ik uit een fles zou drinken spuit het me oren en neus uit! Zelfs in een glas schenken helpt niet voldoende. Dit bij Cola Light, hier zit nog meer koolzuur in dan in gewone Cola.

Het beste antwoord

Dat maakt de drank aantrekkelijker, want het zorgt voor een frisse, zurige smaak en een dorstlessend effect. Het principe wordt onder andere toegepast in water, bier en frisdranken.

Daarnaast helpt het toevoegen van kooldioxide voor de houdbaarheid van de drank. Het voorkomt naast de groei van micro-organismen ook oxidatie, zodat kleur, smaak en aroma bewaard blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan bederft het niet, het is alleen conserveermiddel en het is bescherming tegen meteen de hele fles leegdrinken, voel maar of het klopt wat ik zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk snijdt de fabrikant dus zichzelf in de vingers door te voorkomen dat ik meteen de hele fles leeg drink....? Niet zo slim. Anders kocht ik een nieuwe, nu moet ik wachten tot ik drinken kan. Enneh, de hoeveelheid, is een beetje koolzuur niet ook al conserveermiddel genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat moet oververzadigd zijn, omdat bij eenmaal openen er nog genoeg over moet blijven... Ook hier is CO2 een probleem zie ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha klopt!
Ha, die Freebird;

Koolzuur bij frisdranken is als warmte bij koffie en thee; het beïnvloed je perceptie op de smaak en dus of je het lekker vindt of niet. Een kop koffie die is afgekoeld vindt de grootste koffieleut waarschijnlijk net zo smerig als een doodgeslagen glas cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat vreemd hoe meer koolzuur hoe lekkerder ik het vind
zonde om dat er uit te schudden
er is nix zo smerig als cola zonder prik
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor mij. ( ziekte van crohn, darmproblemen)Verse cola zonder prik smaakt prima en is tenminste te doen. Oude cola zonder prik smaakt inderdaad naar karton.
Helaas kan ik al dat koolzuur niet hebben....
omdat als je er weinig indoet, er nóg minder overblijft, en Cola is naar mijn mening lekkerder mét koolzuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de smaak. Het is anders niet te drinken.