Kun je beter tegen alkohol als je lang en zwaar bent?

Las het in een gezondheidsmagazine,en vraag me af

waarom en of het uberhaupt waar is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft het over volume en bloed. Hoe kan het dan dat ik als lang persoon (1.96m), die zelden drinkt al vrolijk wordt na 2 - 3 biertjes en anderen die kleiner als mij zijn en elk weekend lamzuipen niks vernemen bij 2 - 3? Dan is het toch ook een kwestie van gewenning?

Het beste antwoord

De hoeveelheid bloed in je lichaam, is oa afhankelijk van je lichaamsgewicht. Een lange zware man heeft dus meer bloed in zijn lichaam dan een iele dame. De lange zware man kan dus ook meer alcohol drinken voordat hij op hetzelfde promillage zit als de iele dame.

Vervolgens is de afbraaksnelheid bij beide personen wel even groot; met 10 ml alcohol, de gemiddelde hoeveelheid in een glas, is ongeveer anderhalf uur gemoeid.

Conclusie: een lang en zwaar iemand kan meer drinken, dan een klein persoon, voordat hij op hetzelfde promillage zit, als de kleine persoon. Echter de afbraaksnelheid is voor beide personen wel gelijk. Je kunt dus niet zondermeer zeggen, dat de zware persoon beter tegen alcohol kan. Het hangt af, hoe je het bekijkt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Hoe meer volume des de meer het lichaam kan verwerken, dus dat klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een heel klein mannetje wordt eerder dronken. Het is een kwestie van het promillage.
13 jaar geleden
Promilage versus bloed. Hoe meer bloed in je lichaam hoe meer alcohol je kunt verdragen.