Hoe zetten theeliefhebbers het liefste thee? Lees de toelichting, de thee zelf is niet waar de vraag over gaat.

Ik verhuur een vakantiehuis en tijdens een proefvakantie van familie bleek dat er geen theepot aanwezig is. We drinken zelf nooit thee, dus hebben daar niet aan gedacht.

Wat kan ik het beste kopen om de theeliefhebber te plezieren die mijn huis huurt? Is dat een gewone theepot? En dan met of zonder warmhoudplaatje, of moet het in een thermoskan? Of hangt iedereen tegenwoordig een zakje in een mok en komt er geen pot meer aan te pas. En als het een theepot moet worden, moet ik dan nog ergens op letten of pak ik de goedkoopste uit het Blokker rek?

Ik ben nogal van de hygiene dus wil geen apparaten of voorzieningen die moeilijk te reinigen zijn.

11 jaar geleden
in: Dranken
2.5K

Het beste antwoord

Een echte theeliefhebber zal altijd thee laten trekken in een theepot. Het liefst in een dubbelwandige zodat de thee lang op temperatuur blijft.
Deze gebruikt ook het liefst losse thee in een thee-ei of een zeef die erin hangt en die makkelijk weer verwijderd kan worden als de thee sterk genoeg is.
Niets zo gezellig als op een donkere winterdag met buiten guur weer, lekker aan de thee met de pot op een lichtje en een schaal knapperige koekjes erbij! (^0^).

Maar daar gaat het nu niet om. Dat is de theeliefhebber in mij. Die heb je tegenwoordig niet zo veel meer, want het moet allemaal snel en in de vakantie wil je er zeker niet teveel aandacht aan geven. In de meeste hotels vind je dan ook een waterkoker met erbij een doosje/ gezellig mandje gevuld met 1 pers, zakjes thee in verschillende smaken en er staan enkele gezellige bekers of soms theeglazen bij. Soms staat er honing in kleine cups bij en altijd een suikerpotje en melkkannetje, want er zijn altijd nog mensen die melk in de thee doen om er minder last van te hebben. (mensen met darmklachten bijv).

Een theepot is wel makkelijk maar is toch iets wat eigenlijk niet afgewassen mag worden met sop (althans niet van binnen) en de echte liefhebber zal het erbij vinden horen dat de pot van binnen aanslag heeft, maar ben je geen liefhebber dan gruwel je van die donkere binnenkant. Hetzelfde geldt ook voor een thermoskan.
Lijkt mij persoonlijk geen goed idee omdat je niet weet hoe jouw gasten zijn. Je kunt natuurlijk altijd een goedkope leuke pot neerzetten, maar je moet dan wel af en toe zelf nachecken hoe hij eruit ziet na langdurig gebruik. De meeste gasten maken hem niet schoon van binnen dus......
Is mijn ervaring tenminste als ik weleens in een bungalowpark kom. Zelden dat de aanslag uit de kan is weggehaald. Ik vind het niet erg, maar er zijn legio mensen die het vies vinden.
amc
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank je wel voor je (zeer) uitgebreide antwoord en goede adviezen. +
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is uiteindelijk een goedkoop glazen theepotje geworden. Ik zat, zoals jij ook schrijft, met het punt van hygiene. Ik wil geen theepotten die vies zijn of vies gevonden worden.

Andere antwoorden (9)

Ik zou er een waterkoker neerzetten en naar de Xenos gaan en een houten theedoosje met vakken kopen en die vullen met 1-kopstheezakjes (ook bij de Xenos 2 pakjes voor een euro). Dat ziet er ook wel gastvrij uit.

Toegevoegd na 23 seconden:
in verschillende smaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord +. Alleen staat het huis in Duitsland en ben ik niet in de gelegenheid om het na iedere gast bij te laten vullen. Of ik moet er daar ter plekke iemand 'verantwoordelijk' voor maken en dat wordt me eerlijk gezegd teveel gedoe. Die waterkoker is er, maar daar doe je normaal gesproken niet het theezakje in toch?
Ritsuka
11 jaar geleden
Het theezakje doe je in het theeglas, je kookt toch geen water in een waterkoker met theezakje erin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard niet, alleen water, vandaar die 1-kopstheezakjes, die je vult met heet water en dan de thee uitkiezen.
paulus811
11 jaar geleden
Als mensen een huis huren, doen ze soms rare dingen....
Het handigst is de ouderwetse dubbelwandige theepot van roestvrij staal. Daar kan de thee rustig in trekken, en blijft ook lang op temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet goedkoop, trouwens.
bamibal
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dat zou een theelichtje uit kunnen sparen en dat staat me wel aan. Dank voor je antwoord. + Er is een vaatwasser, dus de pot moet daar wel in kunnen. Ik ga dat eens bekijken.
paulus811
11 jaar geleden
Hahaha, nee zeg maar rustig 'DUUR'. En dat voor een theepotje van de Blokker.......
paulus811
11 jaar geleden
Ik was net bij Blokker en daar zag ik een soortgelijk model voor 'slechts' 29,95. Vind ik eigenlijk nog best aan de prijs.
bamibal
11 jaar geleden
Inderdaad! Dan is een simpel aardewerk theepotje misschien een voordeligere keus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk eens in een kringloopwinkel, daar vind je vaak wat je niet verwacht !
Ik zou er toch een theepot neerzetten; je weet maar nooit of er mensen zijn die anders een theezakje in de waterkoker gaan hangen. Een goedkope theepot (evt. met bijpassend suikerpotje en melkkannetje op een dienblad, alles voor bijna niets te vinden bij Action b.v.) volstaat, al, en staat ook nog eens gezellig, vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Goed idee om er een potje en kannetje bij te zetten. De Action zit hier vlakbij, dus ik ga er eens kijken. +
Een waterkoker, een theepotje, wat theeglazen of mokken, een onderzetter en een paar doosjes theezakjes, eentje voor een heel potje en eentje voor losse kopjes. Eventueel een doos suikerklontjes en wat theelepeltjes.

Die waterkoker kan een slecht idee zijn als je hard water hebt, want dan moet hij geregeld ontkalkt worden. Maar dat geldt net zo goed voor een fluitketel. Als je deze twee objecten niet in je huisje wilt, zullen theeleuten water gaan koken in een pannetje.

Als je huurders thee gebruiken, zullen ze misschien de thee wel aanvullen als hij op is. Gekochte thee is iets dat mensen vaak ook achterlaten in het huisje als ze weer naar huis gaan, dus de kans is groot dat er altijd thee op voorraad is. Echte theeleuten nemen hun eigen thee mee van thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Een waterkoker staat er en mokken ook. Ik wil liever niet zorgen voor thee en suiker, dat verplicht me om het na iedere gast weer aan te vullen en dat is teveel gedoe (huis is in Duitsland)
amc
11 jaar geleden
Je hoeft ook zelf niet voor suiker en thee te zorgen.
Je kan echter wel voor het serviesgoed zorgen waar men het in kan doen als met het zelf gekocht heeft, zoals een suikerpotje en melkkannetje en een mandje of bewaardoosje voor thee.
Ik zou (zeker als je voornamelijk aan nederlanders verhuurt) zorgen voor een waterkoker OF een fluitketel.

Geen theepot, die dingen druppen bijna altijd bij het inschenken of je moet een heel duur exemplaar kopen.

Ik ben een huurder en ben altijd heel blij als ergens een waterkoker staat, daar kun je zoveel mee doen. Als iemand er al een theezakje inhangt is dat niet zo verschrikkelijk maar ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet.

Als je perse wil: koop dan een theepot die niet drupt, dus met een lange smalle puntige schenktuit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook van die spuuglelijke maar wel hooglijk functionele plastic anti-lektuiten die je aan de theepot kunt schuiven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook die schijnen niet altijd te helpen las ik laatst op quest maar dan nog: de vraagsteller zit er ver vandaan en het was maar een tip. De vraagsteller weet van niks, denkt dat er een goede theepot staat maar het is druppelaar ;)
Wat je ook zou kunnen doen is een speciale isolatiekan voor thee kopen. Waar op staat dat het voor thee is. Want thee in een kan waar anders koffie in zit smaakt niet, daar komt een niet-passend koffiesmaakje aan te zitten. Dan hoeft er geen theepot met warmhoudplaatje (die beide kapot kunnen gaan, terwijl een thermoskan heel lang mee gaat) te zijn. Als er maar wel een mogelijkheid is om water te koken, dan kunnen de gasten zelf in de supermarkt de thee naar hun wens kopen.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden
over het algemeen zullen de meeste mensen gewoon thee zakjes hebben. en of ze deze in de theekop of thee kan doen is variërend.

dus een theekan en waterkoker is altijd handig

maar mocht je het helemaal goed willen doen.
in de bron staat een handleiding voor de beste thee

Benodigdheden

Theepot, liefst uit porselein of klei. Liever geen glas, zink of metaal.

Porseleinen of kleien kop, zink of metaal is af te raden.
De thee komt het best tot zijn smaak in een brede, niet diepe kop.

Ketel voor het water te koken.

Eventueel een filter om de losse theeblaadjes op te vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus ! dan zit je niet goed met een theepot ! (hygiëne...) een van de punten van een goede theepot is namelijk het n.o.o.i.t. schoonmaken van de binnenkant !
echt waar, "dat komt de smaak ten goede" volgens de échte thee(pot) drinker... wat te doen, goede raad is duur !

mijn ervaring is dat de manier van theezetten leeftijdsafhankelijk is:
jonge mensen kopen theezakjes van 2 gram en slingeren daarmee 2 x door het hete water en beweren daarna dat het thee is ! nou, dat is dus geen thee, dat is heet water met een theekleur !
gezinnen en oude mensen 'eisen' een theepot, "thee moet trekken",
de anderen, meest singels en setjes, 'slingeren' ook meestal.

áls je tot een aankoop van de theepot besluit, is een 'theelichtje' wel nodig.
thermoskan = zelfde probleem als de theepot.

mijn ervaring is dat bijvoorbeeld een aluminium theepot ook prima werkt, hoeft dus niet van dure porselein te zijn...

antwoord/advies

of zet je over de aanslag van de binnenkant van de theepot heen en koop een redelijke theepot bij blokker/marskramer.

of laat de huurder zélf zijn theepot meenemen (indien gewenst) en zorg wel voor een theelichtje.

maar je kan natuurlijk ook een makkelijk schoon te maken potje kopen !
koop dan een niet te kleine pot, let op de inhoud neem eerder een hele liter dan een halve!
vergeet niet ook een thee-ei te kopen, mensen die een theepot gebruiken willen ook losse thee in een thee-ei !!!

Toegevoegd na 8 minuten:
de anderen, meest *singles* - natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf een theeliefhebber en heb het liefste ook bij het 2e kopje zo warm mogelijk water. Daarom zou ik het liefste een isolerende theepot hebben.