Vanaf hoeveel gedronken alcohol worden hersencellen afgebroken?

Iedereen weet wel dat je hersenen door alcohol te drinken hersencellen af gaan breken, maar ik vroeg me dus af of je, als je bijvoorbeeld nog maar één biertje op hebt al meteen hersencellen afbreekt? En als dat niet zo is, na welke hoeveelheid alcohol je hersenen cellen afbreken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
volgens mij al vanaf de eerste slok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees dit eerst eens: http://www.opvoedadvies.nl/alcoholhersen.htm

Het beste antwoord

Als je dagelijks 5 glazen of meer drinkt zal er aanzienlijk meer hersencellen verloren gaan en krijg je permanente schade aan je hersenen. Ook hangt het ervan af wat je er naast eet en drinkt. Door watertekort zal dit proces versnellen. Bij langdurig alcohol gebruik kunnen de hersens krimpen ongeveer 15% in 10 jaar en heeft dit vele gevolgen voor je geheugen. Als je jonger bent dan 23 zal dit nog effect nog groter zijn naar mate je jonger bent.