Hoe kan het als ik soms sprite / Fanta / Cola drink de hik soms krijg?

Ik heb het best wel vaak als ik juist dit drink. Vaak toch wel bij sprite hoe kan dat? ligt dat aan mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
4.9K

Het beste antwoord

Hik krijg je door periodieke onwillekeurige contractie van je middenrif.
De middenrif wordt aangestuurd door de nervus phrenicus, dat is een zenuw die loopt vanuit je nek, langs meerdere anatomische structuren in de borstkas, tot aan je middenrif (zie de link voor de route van de zenuw)
Als deze zenuw geïrriteerd raakt, dan gaat hij onregelmatige signalen sturen naar de middenrif, en krijg je de hik.
Als je iets heel kouds drinkt, of met prik (hierdoor krijg je gas binnen die in je slokdarm en maag uitzet en druk veroorzaakt), dan is het heel normaal dat je nervus phrenicus geprikkeld wordt en raar gaat doen.
En als je iets én koud, én zuur, én met prik drinkt... dan is het helemaal te verwachten dat je de hik krijgt!

Niet bij iedereen lopen de zenuwen precies dezelfde baan door je lichaam, en soms zijn ze beter afgeschermd door een laag vet, of gewoon minder gevoelig. Vandaar ook dat sommige mensen eerder de hik krijgen van frisdrank dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de hik hebt is dat eigenlijk je middenrif die ongelijkmatig samentrekt. Dit kan je zien als een tussenschot tussen je borstkas en je buikholte met spieren er aan die het middenrif naar boven of naar beneden kunnen trekken. Deze spieren gebruik je ook tijdens je ademhaling. Dus als je in 1 keer een groot hoeveelheid van lucht binnenkrijgt veroorzaakt het bij jouw de hik. Maar er zijn meer mogelijkheden zoals nier-, darm- of leverziekte.