Hoe werkt een biertap?

Er zit een fles Koolzuur bij,zorgt deze voor een overdruk op het vat zodat het er uitkomt?
Hoelang gaat een fles koolzuur mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Antwoorden (2)

Inderdaad precies zoals je het zegt. Maar denk er om dat je de stijgbuis precies in het midden zet want daar komen de lekkerste tapjes vandaan veel lekdrdr dan van de zijkant..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe geeft het koolzuurgas uit het bier zelf al een druk van 1,5 atm zodat het bier al uit het vat wil.
Om te zorgen dat het bier niet al zijn koolzuur zal verliezen wordt met een koolzuurfles met reductieventiel de koolzuurdruk boven het bier op peil gehouden.
Indien er lange bierleidingen naar de snelkoeler en de tap leiden dan kan het zijn dat het bier niet snel genoeg wil stromen.
In dat geval kun je de koolzuurdruk opvoeren met het reductieventiel, alleen moet je dan na een avondje tappen de druk in het biervat handmatig weer tot 1,5 atm verlagen omdat er anders steeds meer koolzuurgas in het bier op zal lossen zodat het bier de volgende dag "wild" wordt en veel te veel schuim produceert.
Bij moderne biertanks wordt geen koolzuurgas gebruikt om het bier uit de tank te drukken, het bier zit in een grote plastic zak en tussen de zak en de wand van de tank gebruikt men perslucht van een compressor.
De plastic zak voorkomt dat de lucht in het bier kan oplossen, de koolzuur die al in het bier zit blijft constant van druk.
Een fles koolzuur gaat vele vaten van 50 l mee, de cilinder bevat koolzuur onder een druk van vele tientallen atmosfeer, het reductieventiel zorgt voor de lagere tapdruk.