Is sojamelk nu een gezondere vervanging voor melk of juist niet?

Ik lees ineens serieuze waarschuwingsverhalen over sojamelk. Ik drink de melk van Aplosoya (de samenstelling zal wel weer verschillen per merk, vandaar dat ik het even noem) en ik twijfel nu ineens of ik weer terug moet stappen op koemelk of zelfs rijstmelk.

Bron: www.sojamelk.com

Weet jij het antwoord?

/2500

De meningen en rapporten blijven verdeeld. Het probleem is dat sommige onderzoekers gesubsidieerd worden door de zuivel industrie en anderen weer door de soya industrie, de derde groep zou onafhankelijk kunnen zijn, maar die worden dan weer tegengesproken door de andere belanghebbenden. En zo kunnen we moeilijk de waarheid achterhalen. Het eiwit en vetgehalte van soyamelk is ongeveer gelijk, met uitzondering dat soyavetten minder verzadigd zijn. Soyamelk bevat minder Calcium dan melk, en moet dan ook toegevoegd worden. Het is echter weer een discussiepunt of de calcium uit melk wel zo goed door het lichaam wordt opgenomen. Mijn advies zou zijn : gebruik van melk of van soyamelk een bescheiden portie (250cc per dag). Of gebruik het helemaal niet, en vul eventueel calcium of eiwit tekort aan met andere niet ter discussie staande voedingsmiddelen.

De meningen zijn nogal verdeeld over soja en de gezondheids aspecten. Zoals het nu met elk produkt het geval is zullen de evtl. nadelige gevolgen pas te overzien zijn wanneer het produkt met mate wordt gebruikt. Bovendien is geen mens gelijk wat ervoor zorgt dat de voor-en nadelen van sojamelk per persoon verschillen. Het enigste dat je kunt doen om in de veilige marge te blijven, is het met mate gebruiken en af te wisseln met bijv. karnemelk. Dit is wel gezond tenzij je natuurllik een lactose intolerantie hebt. In dat geval kan je ook lactose beperkte melk ( MinusL) gebruiken.

Bronnen:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-o...

Melk hoeft niet vervangen te worden. Volwassenen en oudere kinderen hebben geen melk nodig. Melk wordt ten onrechte als calciumleverancier aanbevolen maar de calcium in melkproducten worden slecht opgenomen door het lichaam. Dat geldt zelfs nog meer voor sojamelk. Ook magnesium, koper, ijzer en zink worden door soja niet of slechter opgenomen door het lichaam. Een enkel sojaproduct kan geen kwaad maar ik ken mensen die rustig een liter per dag drinken. Dat kun je beter niet doen. Niettemin denk ik dat je beter gewone melk kunt drinken. Daar is, industrieel gezien, veel minder mee uitgehaald. Bovendien lijkt het me langzamerhand wel duidelijk dat er met melkvet helemaal niets mis is.

Bronnen:
http://www.praktijk-advance.nl/blog/voedin...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100