Is sojamelk nu een gezondere vervanging voor melk of juist niet?

Ik lees ineens serieuze waarschuwingsverhalen over sojamelk. Ik drink de melk van Aplosoya (de samenstelling zal wel weer verschillen per merk, vandaar dat ik het even noem) en ik twijfel nu ineens of ik weer terug moet stappen op koemelk of zelfs rijstmelk.

Bron: www.sojamelk.com

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (3)

De meningen en rapporten blijven verdeeld. Het probleem is dat sommige onderzoekers gesubsidieerd worden door de zuivel industrie en anderen weer door de soya industrie, de derde groep zou onafhankelijk kunnen zijn, maar die worden dan weer tegengesproken door de andere belanghebbenden. En zo kunnen we moeilijk de waarheid achterhalen.
Het eiwit en vetgehalte van soyamelk is ongeveer gelijk, met uitzondering dat soyavetten minder verzadigd zijn. Soyamelk bevat minder Calcium dan melk, en moet dan ook toegevoegd worden. Het is echter weer een discussiepunt of de calcium uit melk wel zo goed door het lichaam wordt opgenomen.
Mijn advies zou zijn : gebruik van melk of van soyamelk een bescheiden portie (250cc per dag). Of gebruik het helemaal niet, en vul eventueel calcium of eiwit tekort aan met andere niet ter discussie staande voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meningen zijn nogal verdeeld over soja en de gezondheids aspecten. Zoals het nu met elk produkt het geval is zullen de evtl. nadelige gevolgen pas te overzien zijn wanneer het produkt met mate wordt gebruikt.
Bovendien is geen mens gelijk wat ervoor zorgt dat de voor-en nadelen van sojamelk per persoon verschillen.

Het enigste dat je kunt doen om in de veilige marge te blijven, is het met mate gebruiken en af te wisseln met bijv. karnemelk. Dit is wel gezond tenzij je natuurllik een
lactose intolerantie hebt. In dat geval kan je ook lactose
beperkte melk ( MinusL) gebruiken.
amc
12 jaar geleden
Melk hoeft niet vervangen te worden. Volwassenen en oudere kinderen hebben geen melk nodig. Melk wordt ten onrechte als calciumleverancier aanbevolen maar de calcium in melkproducten worden slecht opgenomen door het lichaam. Dat geldt zelfs nog meer voor sojamelk. Ook magnesium, koper, ijzer en zink worden door soja niet of slechter opgenomen door het lichaam.

Een enkel sojaproduct kan geen kwaad maar ik ken mensen die rustig een liter per dag drinken. Dat kun je beter niet doen. Niettemin denk ik dat je beter gewone melk kunt drinken. Daar is, industrieel gezien, veel minder mee uitgehaald. Bovendien lijkt het me langzamerhand wel duidelijk dat er met melkvet helemaal niets mis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met melkvet is niets mis, denk ik, maar met bepaalde eiwitten wel. Als je daarvan voldoende consumeert, kan het zelfs tot botontkalking leiden. Ik hou 't daarom liever op je tweede zin: het is helemaal niet nodig, dus waarom zou je het drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierlijk eiwit bemoeilijkt de resorptie van calcium maar daarom hoef je het drinken van melk nog niet helemaal te laten. Anders is dat bij allergie en lactoseintolerantie. Daarbij zij aangetekend dat soja veel meer allergieën veroorzaakt dan melk. De optelsom is belangrijk. Zoals panteao aangaf is een enkel glaasje, behalve in bijzondere gevallen, geen probleem. De optelsom van wat je iedere etmaal naar binnen werkt blijft het belangrijkste. Bestaat je voeding uit volwaardige, zo min mogelijk bewerkte producten dan ben je beter bezig dan met meer afwisseling van de godganse dag fabrieksliflafjes en andere soorten junkfood, waar nota bene heel goed soja in verwerkt kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kees, bij sommige mensen bemoeilijkt het niet alleen de calciumopname, maar zorgt het zelfs voor botontkalking. Is dat geen reden om de melk te laten staan? Ik drink al niet veel melk (max kwart liter per dag), dus een risico loop ik niet, maar als ik daar last van zou krijgen, zou ik 't gelijk laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moest eens weten, Widar, hoe vaak ik mensen in overweging geef om te stoppen met zuivel. Maar bij dit soort complexe fysiologische processen moet je naar het totale voedingspatroon kijken. Van één glaasje melk ontkalk je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat ben ik zeker met je eens hoor. Vrijwel altijd als 't op voeding aankomt.