Kan alcohol vervliegen als je de dop niet op de fles doet?

Bijvoorbeeld met een fles wijn. Ze zeggen dat alcohol vervliegt, maar is dat echt zo? Op mijn werk (horeca) zie ik genoeg flessen zonder dop namelijk..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
33.8K

Het beste antwoord

Als je een glas met water enige tijd laat staan verdampt het water. Het glas wordt langzaam minder vol.
Water kookt bij 100 graden, maar bij lagere temperatuur vindt ook verdampingplaats. (zie bron)

Het zelfde geldt voor alcohol. Een glas gevuld met alcohol wordt ook langzaam minder vol. Het verdampen van alcohol gaat wat sneller dan het verdampen van water omdat alcohol een lager kookpunt heeft dan water.

In een fles wijn zit circa 88 procent water en 12 procent alcohol. Als de fles open blijft staan dan zullen water en alcohol verdampen. Er zal meer alcohol verdampen dan water door het lagere kookpunt.

Het antwoordt op je vraag is dus"ja" maar het duurt lang omdat de opening van de fles maar klein is.
Boven de vloeistof in de fles is er bovendien geen turbulentie (wind) zodat de gasvormige alcohol niet snel wordt afgevoerd.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alleen in gasvorm, maar ook in vloeistoffen bewegen de moleculen ten op zichte van elkaar. Moleculen aan het grensvlak van een vloeistof lopen de kans om door toevallige botsingen extra energie te krijgen om te ontsnappen aan de vloeistof en weg te schieten.
Gebeurt dat in een afgesloten ruimte, dan zullen de ontsnapte moleculen t.z.t. weer terugkeren in de vloeistof. Bij een bepaalde druk in die ruimte ontstaat er een evenwicht waarbij per tijdseenheid evenveel moleculen ontsnappen als er weer terugkeren.
Niet echter, indien de ruimte open is, want dan zullen de vrijgekomen moleculen kunnen ontsnappen om niet weer terug te keren.
Dit geldt voor alle vloeistoffen. Oók voor de geopende flessen in een café. Maar, de hoeveelheid ontsnapte vloeistof a.g.v. deze vorm van verdamping valt in het niet bij de hoeveelheid die geschonken wordt.
Tenminste, als het er een beetje gezellig is :-)