Kan wijn bederven, en in welk tijdstip gebeurt dit, onder welke omstandigheden?

Wijn in opslag? Wijn in de winkel? Enz.

Toegevoegd na 35 minuten:
Wat is een 'Misewijn', en wat is er speciaal aan gedestilleerde wijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.8K
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag! ik koop wel vaker wijn, die volledig verzuurd is.
ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed op het jaartal letten Rieneke. Als je nu witte of rose wijn koopt moet je jaargang 2008 hebben. Goedkope rode wijn (zeg tot 6 à 7 euro) ook zo jong mogelijk kopen (2008 of 2007). Áls er al een jaartal op staat. Want bij Landwijnen staat dat er niet bij. Dan moet je vertrouwen op de leverancier en/of je ervaring.
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt esme, ik zal er zeker op gaan letten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop eens een "Beaujolais Primeur" en drink deze 2 jaar later op, ook al bewaar je de wijn nog zo goed, na 2 jaar is de wijn niet meer te zuipen, dan is het "Chateau de Migraine". Als er geen jaartal op de fles staat is het een "blend" van verschillende jaren.

Het beste antwoord

Wijnen die in de winkel liggen, zijn er om gedronken te worden. Wel worden er wijnen verkocht die nog een aantal jaren moeten rijpen, die koop je meestal bij een specialist of bij de wijnboer zelf. Dit moet dan wel onder de goede omstandigheden gebeuren.

Ik ben zelf een keer zo stom geweest om een doosje rode wijn tijdens de winter in mijn schuur te laten staan. De wijn was niet meer te zuipen...

Antwoord: Ja, wijn kan bederven.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dat houd in dat de wijn is gebotteld op de plaats waar deze is geproduceerd.

Gedestilleerde wijnen, ik neem aan dat je port, sherry, vermouth (bijvoorbeeld Martini) bedoeld. Het is een versterkte wijn, bij de normale productie van wijn, kan er maar tot ongeveer 15-16% aan alcohol worden gemaakt. Bij meer gaan de gistcellen "dood". Gevolg is dat er dan restsuikers achterblijven, vandaar de zoete smaak. Door middel van het "aanlengen" van deze wijn, komt het alcoholpercentage toch hoger uit. Voor het "aanlengen" wordt meestal een destillaat van de wijn zelf gebruikt.

Toegevoegd na 28 minuten:
De echte goede rode wijnen (Bijvoorbeeld een Bordeaux), zijn wel vaak langer houdbaar, dit omdat daar meer tannine in zit.

Tannine komt uit de schilletjes en pitjes van de druif, dit bevorderd de houdbaarheid van de wijn. Hoe langer je de schilletjes en pitjes meeperst, hoe meer tannine. Je merkt het als je na een slok wijn, je tong over je gehemelte haalt, hoe stroever, hoe meer tannine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een 'Misewijn', en wat is er speciaal aan gedestilleerde wijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee keer dezelfde vraag? Zie mijn antwoord hierboven.
En niet nóg een keer hetzelfde vragen, hoor! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn toevoeging. Sorry Esme, zie nu pas je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij Sherry wordt de alcoholische gisting gestopt door het toevoegen van (wijnalcohol), vandaar het hogere alcoholgehalte. Hoewel het alcoholgehalte van "gewone" wijn er tegenwoordig ook mag wezen.
Sherry is trouwens een zeer interessant en ingewikkeld product. Kijk maar eens op www.vinosdejerez.nl daar wordt het productieproces uitgelegd. Je vraagt je af hoé het mogelijk is dat sommige sherry's zo goedkoop zijn.
Mij mag je wakker maken voor een frisse Manzanilla of een lekkere Fino. En een Pedro Ximénez bij een (chocoade) toetje is echt héél erg lekker. Mmmmm, ik denk dat ik voor vanavond chocolade mousse ga maken er een een PX-je bij ga drinken. Kijk, daar kan ik me nu écht op verheugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt erg goed, ik heb zelf de Middelbare Hotel School gedaan en "drankenleer" was mijn favoriete vak! Heerlijk om maandagochtend eerste les om 9:00, wijn proeven. een goede wijn kan ik dus zeer waarderen. Kan zelf ook uren over wijn babbelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie was je leraar drankenkennis? Ik ken(de) ze allemaal. Ik zat nl. in de wijnpromotie en we deden wel eens lessen/presentaties voor studenten MHS en HHS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie hier twee zuiplappen :)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme: Coen Delissen. Een echte vakman! @Nickelangelo: Ik geef de voorkeur aan Bourgondiërs!!

Andere antwoorden (2)

Nee
Hoe oud een wijn is
Hoe duur die wijn is.
Dus kan niet bederven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. 90% van de wijnen worden geproduceerd om binnen één à enkele jaren op te drinken. Slechts weinig wijnen hebben voldoende ruggengraat om lang te ouderen en beter te worden.
Het komt vaak voor dat mensen wijnen té lang laten liggen en er dan achterkomen dat hij niet meer drinkbaar is en het beste door het gootsteenputje weggegooid kunnen worden.
Mijn devies is dus: drinken die wijn!
M.u.v. hele bijzondere (vaak dure) wijnen, waarvan je zeker weet dat hij beter wordt als je hem nog een aantal jaren bewaart (onder de juiste omstandigheden).

Toegevoegd na 14 minuten:
Oh, ik zie dat ik nog een deel van je vraag vergeten ben te antwoorden. Over het bederf: een wijn gaat achteruit en bederft uiteindelijk vnl. door de invloed van zuurstof. Hij oxydeert. Je ziet het vaak al als je hem uitschenkt. I.p.v. een frisse kersenrode heldere kleur, wordt ie wat troebel en oranje-bruin. Je ruikt het trouwens ook heel goed als een wijn niet goed meer is.
O ja ... kurk kan ook nog een oorzaak zijn van een bedorven wijn. Dat komt dan door een bacterie die in de kruk zit en de wijn aantast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een 'Misewijn', en wat is er speciaal aan gedestilleerde wijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je Miswijn of een wijn waarbij staat "Mise au chateau"?
Het eerste is een - veelal zoete - wijn, die tijdens de Mis bij de katholieken wordt gedronken en goedgekeurd of geselecteerd is door het Vaticaan.
Het tweede wil zeggen dat de wijn gebotteld is op de plek waar hij geproduceerd is. (in tegenstelling tot bulk-wijn). En wat bedoel je met gedestilleerde wijn? Misschien een "versterkte" wijn, zoals port of sherry?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal top! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, een bacterie in de "kruk"? Weet wat je bedoelt hoor! Vond het wel humor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha ... inderdaad: haastige spoed is zelden goed. Terwijl ik aan het antwoorden was kwam de buurvrouw langs met een vraagje en ze bleef nogal lang hangen en toen heb ik het niet meer goed nagelezen. Misschien een vraag voor dit forum "Kunnen er bacterieën in/aan krukken zitten?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel er op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wil de buurvrouw ook wel GVster worden,mag ze minimaal een week blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, Peter. Nou liever niet. Ik moet het contact echt doseren, anders blijft ze hier de hele dag hangen en gaan we van koffie drinken over op thee drinken en een wijntje drinken. Ze is wel aardig hoor, maar ik hoef haar niet de hele dag over de vloer. GV'er kan ze niet worden, want ze heeft geen internet. Ze is bijna 80, dus ze wil er niet meer aan.