Laatst vulde ik een glas rode wijn aan met een scheut wijn van een ander merk. Iedereen keek vreemd. Wat is er mis mee?

Waarom zou de combinatie slecht smaken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Het beste antwoord

Elke wijn heeft zijn eigen characteristieke smaak, geur etc.

Door je wijnen te mengen geef je eigenlijk aan dat je het werk van de wijnmaker, die probeert alles zo gebalanceerd moeglijk te krijgen, nutteloos vind. immers, je mixt de ene smaak met de andere.

De indirecte conclusie van veel mensen is dat je geen idee hebt wat je drinkt, en dat het voor jou niet uit maakt of je een 1 euro ALDI wijn of een 35 euro gran reserva drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Maakt echt niet uit, rode en witte zou ik dan weer niet mixen, maar dezelfde kleur kan best hoor... Geen probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Trouwens geen minnetje van mij, jou mening is jou mening, of ik het er mee eens ben of niet.
Het is gewoon zeer ongebruikelijk om wijnen bij elkaar
te gooien. Het is voor wijnliefhebbers zoiets als vloeken in de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke wijnsoort heeft zijn eigen kemerken qua smaak, kleur, geur, karakter.
Als je twee verschillende soorte gaat mengen dan gaan van beide wijnen deze kenmerken verloren.
Ze verliezen als het ware hun eigen identiteit. Jammer als je zoiets doet. Je zou beter, als er van de ene soort niet meer genoeg in de fles zit, een andere open maken en gan schenken. Dat restje van de eerst spoel je dan weg of mengt het door een maaltijd.

Beter is het om altijd dezelfde soort te kopen en te schenken. Natuurlijk heb je altijd "krijgertjes", maar ook hier is een oplossing voor: Ook weer weggeven. (zo doen wij dat vaak).

Dus niet gaan mengen;eeuwig zonde. Persoonlijk noem ik dit drankmisbruik!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je dezelfde wijn niet eens mag bijschenken ivm temperatuursverschillen en dat kan de smaak bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me onlogisch, dan moet je een fles wijn in een restaurant in 1 keer opdrinken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik bedoel dat als je nog wat in je glas hebt, er niet nog wat bij mag schenken. Glas schijnt eerst leeg te moeten zijn. Heb ik ook maar gehoord hoor. Ik ben geen wijnkenner. Drink zelfs geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jelle: zeg ik toch :)
Ik was ooit in een Turks hotel, en als je daar rosé bestelde, kreeg je witte en rode wijn gemengd! Hahaha...
Maar om op je vraag terug te komen, tuurlijk kun je het mengen, en waarschijnlijk is het resultaat prima drinkbaar, maar echt bevordelijk voor de wijnsmaak is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de combinatie absoluut niet slecht hóéft te smaken.

De redenen waarom het over het algemeen weinig zal gebeuren hebben de andere antwoorden al kenbaar gemaakt, maar ik denk dat het als niet- wijnkenner of uitgesproken liefhebber, heus niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boer met een bier en een edelman met een wijn aan de zwier.

Er wordt wat meer gelet op de etiquette van het wijn drinken en het mixen van merken is niet het zelfde als het prakken van aardappelen en erwten.

Elk Wijn soort heeft zijn karakter - dat ga je niet mengen

Maar alleen op een eiland ver van de beschaving maakt het niets uit :D {lol}
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je drinkt niet vanwege de smaak, dat het lekker is.
Je waardeert een wijn niet zoals die gemaakt is, je kiest geen wijn uit omdat hij lekker smaakt. Maar waarschijnlijk omdat hij goedkoop is.

Je drinkt vanwege het drinken.

En dat zegt iemand die nooit drinkt.