wat is de verslaving aan koffie drinken

ik snap wel dat er caffeine in zit, maar er moet toch wat meer zijn, er zijn zoveel mensen die koffie drinken, het is gewoon een ritueel geworden, 10 uur-koffie, 4 uur 's middags-koffie, 8 uur 's avond-koffie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vergeet in mijn geval de 8 uur, 8.30, 9 uur, 9.30, 10.30 en 11 uur koffie.
Verder ook nog een 14.30, 15 en 15.30... Oftewel: Ik vind koffie gewoon lekker.

Het beste antwoord

Verslaafd aan koffie? Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat ze niet zonder koffie kunnen. Maar koffiedrinken is alleen een prettige gewoonte. Aan koffie zelf kunt u namelijk niet verslaafd raken.

Meer over koffie en...verslaving

Dat mensen gewend raken aan de consumptie van cafeïnehoudende dranken, betekent niet dat ze verslaafd zijn aan cafeïne. De World Health Organisation (WHO) heeft medische criteria voor verslaving opgesteld. Hierbij is volgens de WHO sprake van een verslaving als aan 3 van 6 hieronder weergegeven voorwaarden wordt voldaan (WHO, 1994):

- de behoefte aan een steeds hogere dosis om hetzelfde effect te bereiken
- een toenemend gebruik
- pogingen om het gebruik terug te dringen mislukken keer op keer
- ernstige onthoudingsverschijnselen
- een afwijkend sociaal gedrag
- de behoefte om ermee door te gaan, ondanks de kennis over de negatieve aspecten

Van cafeïnehoudende koffie is niet steeds meer nodig om de gewenste werking van cafeïne te bereiken (Satel, 2006). Er is geen sprake van toenemend gebruik. Koffiedrinkers die hun cafeïne-inname minderen, vertonen niet de symptomen die kenmerkend zijn voor mensen die afkicken van overmatig alcoholgebruik of drugs. Mensen die cafeïnehoudende dranken consumeren kunnen dit op eigen kracht minderen of stoppen (Nehlig, 1999).

Volgens de WHO-definitie is cafeïne dan ook geen drug waar men aan verslaafd kan raken. Ook de American Psychiatric Association heeft een vergelijkbare definitie als de WHO opgesteld, de DSM-IV. Hieruit blijkt ook dat cafeïne niet voldoet aan de criteria voor verslaving aan drugssoorten (DSM IV, 1998). Abrupt stoppen met het consumeren van cafeïnehoudende dranken kan tot klachten leiden zoals hoofdpijn en vermoeidheid. Dit komt bij een minderheid van de populatie voor (Nehlig, 2004). Of de klachten na plotselinge consumptievermindering optreden hangt deels af van de gevoeligheid voor de effecten van cafeïne. Zowel hogere als lagere gevoeligheid zijn terug te voeren op verschillen in erfelijke factoren (Cornelis, 2007; Rétey, 2007; Happonen, 2006). Onthoudingsverschijnselen zijn te voorkomen door de koffie of andere vorm van cafeïneconsumptie (thee, frisdranken) geleidelijk in een aantal dagen te verminderen (Satel 2006; Van Dusseldorp, 1990).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zie bron.

Het heeft er gewoon mee te maken dat er bepaalde stoffen inzitten die je concentratie verhogen en als je er ineens mee stopt dan zul je er wat dagen last van hebben. Verder is het ook overal verkrijgbaar dus makkelijker om een kop koffie te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ik naar mezelf, dan is het gewoon een ritueel. En kan koffie eigenlijk net zo goed thee zijn. Of water.

Vast moment op de dag met een vaste 'smoes', namelijk de kop koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zekere zin kun je wel degelijk verslaafd raken aan caffeïne, maar het is een gematigde verslaving. Ik heb iemand gekend (deed twee dagen met een 250-gramspak koffie) die bij een vriend op bezoek was, zich niet lekker voelde, nog maar een bak koffie nam, hielp allemaal niet, meer koffie, hielp ook niet. Uiteindelijk ziek (denk: bijna groen gezicht, misselijk, zweten, enorme koppijn) naar huis, bed in, nog maar een bak koffie - wonderbaarlijke wederopstanding! Later bleek dat de vriend per ongeluk Decafé had gekocht.
Ik heb lang gelachen om dit verhaal, tot ik radicaal stopte met cola drinken en ineens de hele dag koffie wilde drinken, dat hielp tegen de hoofdpijn, de misselijkheid, het chagrijn...

En ja, natuurlijk is het ook een ritueel, even een bakkie doen, maar wie niet zoveel koffie drinkt, zal ook geen extreme ontwenningsverschijnselen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Het is het gehele ritueel wat de meeste mensen zo waarderen, niet zozeer de cafeine (wordt ook wel door de meeste mensen gewaardeerd).
Het 'bakkie doen' is een rustmoment, meestal met een koekje of chocolaatje (de suiker daarin is wel verslavend..). Een momentje van genieten dus!