Wat is de betekenis nou van malt? zie uitleg.

Malt staat bekend als alcoholvrij bier. Maar ik drink graag eens een whiskey. En mijn voorkeur gaat uit naar een single malt whiskey. Maar in tegenstelling tot bier bevat single malt whiskey wel alcohol (gelukkig).
Dus wat is de betekenis van malt? En welke eisen zitten er aan een malt product voordat je het erop mag zetten?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik zie antwoorden met als er mout in zit mag er malt op staan. Dit klinkt erg aannemelijk, maar volgens mij zit er in blended whiskey ook mout, of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
7.3K

Het beste antwoord

Bij whisky gaat het niet alleen over malt, maar specifieker over single malt. Enkele mout dus. Bij een blended whisky wordt inderdaad ook mout gebruikt, maar is het dus geen single malt, maar een mengsel.
Goeie smaak trouwens :-) (Maar wel liefst whisky (Schots) en geen whiskey (Iers))

Toegevoegd na 1 minuut:
En kortweg wordt vaak gesproken over malt whisky, maar daarmee wordt single malt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb malt ingetypt op een bekende zoekmachine, en als eerste resultaat kreeg ik een pagina op een bekende openbare kennis databank :P

"Malt is germinated cereal grains that have been dried in a process known as "malting". The grains are made to germinate by soaking in water, and are then halted from germinating further by drying with hot air.[1][2][3][4] Malting grains develops the enzymes required to modify the grain's starches into sugars, including monosaccharides such as glucose or fructose, and disaccharides, such as sucrose or maltose. It also develops other enzymes, such as proteases, which break down the proteins in the grain into forms that can be used by yeast."

Dat malt verschillende betekenissen kan hebben, heeft te maken met de verschillende producten van deze reactie, die in verschillende dranken gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Malt is gewoon mout. Mout dient als grondstof voor bier en whiskey. Maar ook voor muesli en Malteser snoepjes. Als er mout inzit, mag er malt op staan.
bamibal
12 jaar geleden
Malt betekent letterlijk "mout" zoals ook al op de Engelstalige wikipagina van het antwoord hierboven wordt aangegeven.
Bij sommige productieprocessen van alcoholische dranken wordt ergens in het totale proces gebruik gemaakt van mout.
Single-malted whisky is gemaakt van gerstemout, blended whisky's kunnen ook met mout van rogge of tarwe gemaakt worden.
Ook in het bierbrouwproces wordt mout gebruikt, dat geldt voor bijna alle biersoorten, dus ook alcoholhoudende.
Waarschijnlijk uit reclame-overwegingen heeft men juist bij alcoholvrij bier de naam "malt" gebruikt om een beetje het slappe imago te vermijden.

Toegevoegd na 1 uur:
In blended whisky zit mout van verschillende graansoorten, blended betekent letterlijk "gemengd" zoals in de tweede link ook uitgelegd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het maken van whisky begint men met het nat maken van gerst waardoor de gerst gaat ontkiemen. Het wordt dan mout. Dit hele proces heet dan ook mouten oftewel malting. Deze moutkorrels worden dan boven een open vuur of met hete lucht gedroogd. Juist de rook geeft de smaak aan de whisky, omdat de moutkorrels doordrongen worden van de rookgeur.

Blended whisky is een mix van verschillende whiskey's, de meeste blends bestaan uitdeels malt whisky en deels graanwhisky. Echte whiskykenners zullen deze whisky niet vaak drinken, omdat deze eigenlijk elk jaar hetzelfde smaakt. Blended whisky wordt het meest gedronken omdat deze goedkoper is . Grain whisky is eenvoudiger te maken dan malt whisky en dit drukt de prijs. Blended whisky beslaat zo'n 95 % van de markt, dus hierdoor is ook makkelijker aan de grote vraag naar whisky te voldoen.
Er bestaat in Schotland maar één distilleerderij die een single blended whisky maakt. Dit is Loch Lomond waar zowel malt- als grainwhisky wordt gemaakt.

Tegenover de blended whisky's staan de single malt whisky's, die bestaan uit whisky's afkomstig van'één
distilleerderij. Ze zijn wat ruiger van smaak. Het mouten vindt plaats boven een vuur dat meestal turf bevat. deze turf of het ontbreken ervan heeft een sterke invloed op de uiteindelijke smaak van de whisky.
amc