is SPA blauw fluoride-vrij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet, maar dit is misschien een interessante discussie: http://forum.fok.nl/topic/1513591/2/25. Daar staat wat info over fluoride in kraanwater - echter weet ik niet of het klopt.
TheShark
een jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar tenzij EN de etiketten liegen EN Wikipedia Dan zit er geen fluoride in spa blauw. Ik zal het voor alle zekerheid eens navragen bij de director.

Het beste antwoord

Spa blauw is niet fluoride vrij.

Geen enkel drinkwater is fluor vrij. In de meeste bronwaters zit meer fluor dan in het drinkwater dat uit de Nederlandse kranen stroomt. De hoeveelheid fluor in drinkwater is in Nederland laag. De norm is <1.1 mg/l, maar gemiddeld zal dit eerder tegen de 0,25 mg/l aanliggen. Er wordt aan het kraanwater ook geen extra fluor toegevoegd.

Bij fluorhoudend bronwater zal het gehalte Fluor fors hoger liggen dan de 1 mg/l. De spa bron is niet fluorhoudend, maar er zal altijd wel natuurlijk fluor in het water aanwezig zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
In bijgaande bron heb ik de declaraties kunnen vinden t.o.v. verschillende bronwaters. Gek genoeg zie ik ze niet terug op de site van Spa zelf, maar het lijkt betrouwbaar.

Spa Blauw komt uit een mineraalarme bron (Barisart) en bevat weinig mineralen. Zeker in vergelijking tot ons eigen kraanwater (in Nederland). Spa scoort erg laag op fluoride. Sommige andere bronwaters hebben een vergelijkbaar fluoridegehalte als ons drinkwater. Nog steeds erg laag.

Ik ga er echter niet vanuit dat Spa blauw geheel fluor vrij is, maar het is wel verwaarloosbaar.

Ik denk dat het ook op gaat voor Spa Rood omdat dit dacht ik dezelfde bron is waar extra koolzuur aan toegevoegd is. Spa Henriette bevat natuurlijk koolzuur en is een andere bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
excuses voor mijn vorige antwoord. Ik was nog bezig om declaraties te vinden over de mineralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebreid antwoord, dank!