Als je een nieuwe drank op de markt wil brengen, wat zijn de beste en makkelijkste manier om het product te promoten?

Hoe kun je de consumenten bereiken zonder al te veel kosten via allerlei reclamebureau`s ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
7.2K

Het beste antwoord

Het kan wel, goedkoop een grote doelgroep bereiken.

Er is wel 1 voorwaarde: Je moet gigantisch creatief zijn!
De vorm van marketing die past bij jouw situatie is guerrilla marketing.
Bij deze vorm zorg je door een ludieke/controversiële/extreme manier van reclame maken, dat je een grote groep bereikt, uiteraard het liefst uit jouw doelgroep. Maar in tegenstelling tot andere manieren van marketing zijn deze (mits geslaagde) acties extreem goedkoop.

Deze site geeft je een aantal voorbeelden van goede acties:
http://blogof.francescomugnai.com/2009/11/the-80-best-guerrilla-marketing-ideas-ive-ever-seen/

Hier nog een paar leuke:
http://www.designer-daily.com/cool-and-creative-guerilla-marketing-campaigns-13471

Het is niet allemaal low-budget maar zo kun je wel veel aandacht creeren zonder te veel geld uit te geven. Tegenwoordig kun je dit soort acties nog veel wijder verspreiden als het gebied waar de actie plaatsvindt door social media. Als de campagne leuk wordt gevonden vinden mensen het leuk dit soort dingen te delen!

Een goed uitgelopen guerrilla marketing campagne heeft meer effect als dure andere marketingactiviteiten.

Viral marketing is ook een goede en populaire manier van online/social media marketing. En erg leuk, denk bijvoorbeeld aan de jonge Gordon Ramsay:
http://youtu.be/UzmbMyUmbCc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Social media.....Twitter Facebook Hyves linkedin
12 jaar geleden
deel het gratis uit en kijk wat de mensen er van vinden als ze het lekker vinden raden ze het vanzelf anderen aan, er is geen betere reclame dan mond op mond reclame
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Mond tot mond reclame lijkt me iets aangenamer dan mond op mond reclame...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, misschien werkt mond op mond juist
wel goed bij een drankje.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nou, dan haak ik af als je het niet erg vindt...
Dat is bijna onmogelijk, en de enige manier dat het ("zonder veel kosten") zou kunnen is heel klein beginnen. Begin in de plaats waar je woont, en probeer de supermarkt, de slijter, het café en de snackbar zo ver te krijgen dat ze je drankje gaan verkopen.

Dat is een vereiste, want je kunt promoten tot je een ons weegt, maar als de liefhebbers je drankje nergens kunnen kopen, dan schiet je er nog niets mee op. Verkrijgbaarheid en promotie gaan dus hand in hand.

Je kunt dan op een bescheiden schaal promoten. Uitdelen op de markt, in het winkelcentrum, "niet lekker? geld terug -aktie", kleine proefflesje gratis bij de boodschappen, en misschien wel een reclame-spotje op de plaatselijke omroep.

Als dat allemaal lukt, en de mensen in je omgeving gaan dat drankje werkelijk waarderen, dan zal het elders ook gaan lukken, en kun je je "verzorgingsgebied" langzaam uitbreiden. Want er is geen enkele reden om aan te nemen, dat als de inwoners van Blaricum je drankje heerlijk vinden en massaal gaan kopen, ze het in Amersfoort niet lusten.

Toch moet je dit allemaal niet te rooskleurig inzien. Een nieuw product in de markt zetten, kost miljoenen, en vaak mislukt het dan ook nog. "Makkelijk" kan het dus al helemaal niet. Je zou weleens heel wat minder geld kwijt kunnen zijn (en er mogelijk veel meer aan kunnen verdienen) als je professionele partijen inschakelt, voor distributie, verkoop, productie en promotie, ervan uitgaande dat je nieuwe drankje ècht een gat in de markt is. Ieder zijn vak: er lopen nu eenmaal mensen rond die meer verstand hebben van het in de markt zetten van een nieuw product, dan jij en ik bijelkaar.
Succes!