Tafeldruiven zijn variëteiten die eigenlijk niet geschikt zijn om wijn van te maken. Bijvoorbeeld Thompson Seedless, Italia, Regina, Irsay Oliver, Ruby Seedless en veel Muscat soorten.
Het zijn veelal aromatische variëteiten die vroeg rijpen, met een dunne schil en steeds vaker zonder pintjes en een lage zuurgraad. De opbrengst per hectare (15 à 20.000 kilo) is veel hoger dan van de druiven voor de productie van kwaliteitsdruiven.

Er zijn wel druiven die geschikt zijn als tafeldruif en om gevinifieerd te worden, zoals de Chasselas (Gutedel) en de Dornfelder. Deze laatste wordt dan vroeg geoogst voordat ie helemaal rijp is, als je er wijn van wilt maken, om te voorkomen dat ie een te hoge suikergraad heeft en een te lage zuurgraad.

Wijndruiven groeien in relatief kleine trossen met de vruchten dicht op elkaar y ze moeten zuur genoeg zijn om de gisting te kunnen controleren Tafeldruiven zijn minder zuur.

Conclusie: Het zou wel kunnen, maar je kan er beter wijndruiven voor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja waarom niet ?je kan toch ook appelsap maken van appels van de groentenboer.Alleen moet je weten hoe je wijn maakt.Dat is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou inderdaad wijn kunnen maken van druiven van de groentenboer.
Doe het maar niet, want het zou op een frustratie uitlopen.
Druiven die geteeld worden voor de wijnproduktie zijn van een ander soort dan die die voor consumptie worden geteeld.
Behalve dat je wijn niet echt lekker zou zijn (o.a. véél te zoet) zou hij ook erg duur worden, want voor een beetje wijn heb je veel druiven nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor dat kan heel goed...
weet je dat je zelfs wijn kunt maken van Fruitdruifje? en van aangelengde Diksap?

alleen zijn druiven van de groetenboer in verhouding nogal duur om wijn van te maken...
misschien is het een optie om aan het eind van de markt de niet-meer-zo-verse druiven op te kopen... als ze al een beetje overrijp zijn kan dat geen kwaad... wel die met schimmels zo veel mogelijk weg doen...