Wennen aan alcohol, hoe werkt dat?

Hoe komt het dat mensen gewend kunnen raken aan alcohol. Bijvoorbeeld: Eerst werd men pas na 3 glazen wijn dronken, na een paar jaar na 6 glazen. Wat is er veranderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.3K

Het beste antwoord

Je lichaam reageert op de werking van alcohol en probeert de effecten te neutraliseren. De eerste keren of bij matig gebruik reageert je lichaam vrij traag, wat wil zeggen dat de effecten van de alcohol sterk gevoeld worden.

Ga je veel en dikwijls drinken dan zal je lichaam steeds sneller reageren en de werking van alcohol doeltreffender gaan compenseren. Gevolg voor de drinker is dat de effecten van de alcohol minder sterk gevoeld worden. Je 'kan er beter tegen'.

Om het effect terug te voelen zoals vroeger, zal je meer moeten drinken. M.a.w. de tolerantie tegenover alcohol verhoogt, je moet steeds meer alcohol gaan drinken om hetzelfde effect te bekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me het juiste antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dat heet een beginnende verslaving. Het lichaam vraagt steeds meer om alcohol omdat de oude dosis niet voldoende schijnt om genoegdoening te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft ook met (opbouw van) lichamelijke conditie, weerstand en wilskracht te maken. Sommige mensen kunnen hun energiereserves aanspreken en zich zodoende staande te houden. De weerslag komt dan 1 of 2 dagen later.
Met name tijdens vakanties kunnen mensen iets beter tegen alcohol dan onder omstandigheden als ze moeten werken. Met carnaval bijvoorbeeld wordt er vaak gezegd dat het bier wordt verdund. Dan kunnen mensen (niet allemaal) gewoon meer verdragen. Waarschijnlijk omdat ze meer bewegen, dansen en meer de buitenlucht in gaan. Dan wordt alcohol over het algemeen beter verdragen en beter afgebroken.
Het lichaamsgewicht en spiermassa speelt ook een rol, maar dat heeft ook weer te maken met lichamelijke conditie in het algemeen. Het is ook maar wat je gewend bent en wat iemand wil.
(Ken een man die gaat echt scheel kijken als hij moe is en ook nog eens teveel drinkt. Dan trekt hij het gewoon niet meer.)