- Jonge jenever

- is bereid met ethylalcohol uit landbouwproducten (suikerbietmelasse, aardappelzetmeel etc)

- bevat maximaal 15% moutwijn. Saillant detail is dat er geen minimum aan de hoeveelheid moutwijn is gesteld, wat er voor heeft gezorgd dat ~80% van de jonge jenevers geen moutwijn meer bevat.

- bevat maximaal 10 gram suiker per liter
- is kleurloos
- bevat minstens 35% alcohol <<<<<<<<<<<<

- Oude jenever (niet te verwarren met: vieux)

- is bereid met ethylalcohol uit landbouwproducten (suikerbietmelasse, aardappelzetmeel etc)

- bevat minstens 15% moutwijn
- bevat maximaal 20 gram suiker per liter
- is lichtgeel of lichtbruin van kleur
- bevat minstens 35% alcohol <<<<<<<<<<<<<
- is eventueel bijgekleurd met karamel
- heeft een waarneembare jeneverbessmaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bevat minstens 35% alcohol:voor oude jenever

Graanjenever is jonge of oude jenever waarvan de alcohol voor 100% is bereid uit granen met minimaal 30% alcohol.
fremar
12 jaar geleden
Als ik me niet vergis is het in Nederland verplicht om dat te vermelden op het etiket.

www.nimmerzat.nl/wat.cfm?section=3

Het alcoholpercentage. Hoewel beide een alcoholpercentage van ten minste 35% moeten hebben, heeft oude jenever vaker een hoger alcoholpercentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jenever bevat minimaal 35% alcohol. Gedistilleerd van b.v. 30% wordt wel verkocht als "Jonge (borrel)" maar mag niet de naam jenever dragen.
Oude jenever is meestal 38% of 40%.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oude jenever mag wel 35% alcohol bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel jonge als oude jenever bevat minimaal 35% alcohol.