Is er een verschil tussen gin en jenever?

Gin-tonic is niet hetzelfde als jenever in tonic. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.1K

Het beste antwoord

Gin is een Engelse variant van de gekende jenever. Dit fenomeen drong door in Engeland via engelse huursoldaten, kooplieden, zeelui,… die in Nederland de jenever ontdekten en die in feite dezelfde drank is als hetgeen zij reeds kenden als aquavit. Het enige verschil was dat er jeneverbessen in gebruikt werden die de drank een stuk lekkerder maakte.
Het woord gin is waarschijnlijk afkomstig van het franse woord voor de jeneverbes "genièvre" die de Engelsen afkorten tot gin. In een korte tijd werd gin een van de meest gedronken sterke dranken in Engeland. Door het populair worden van de gin werden de werkgevers uit die tijd ongerust te worden over de toenemende dronkenschap van de arbeiders, niet dat ze daar hun eigen gezondheid mee ondermijnden maar dit had wel gevolgen voor de werkprestaties en veroorzaakte soms kleine rellen. Daardoor werden de Gin acts ingevoerd door de regering, dit hield in het aantal verkooppunten te verkleinen en de drank duurder maken. Het enige gevolg van deze wet was dat er velen in de gevangenis verdwenen en dat de clandestiene stokerijen hoogdagen beleefden door hun drank onder andere namen te gaan verspreiden.
Tijdens de industriële revolutie ontstonden er echte gin paleizen waar niet alleen gin verkocht werd maar ook andere alcoholische dranken waar de arbeiders in de vrije uren terechtkonden, de term "gin palace" wordt nog steeds gebruikt.
De eerste gin was niet meer dan de ordinaire Hollandse jenever maar rond 1850 begon men in Engeland met de productie van "unsweetened gin" ook wel "dry gin" genoemd, zoals we die vandaag kennen. De eerste stap in het produceren van dry gin bestaat uit het destilleren van gerectificeerde alcohol, na deze stap blijft er nog een product over met een hoog alcoholgehalte (91%) zodat de smaak verdwijnt. De grondstof van dry gin is of maïs of melasse. In de volgende stap wordt er een plantaardig aroma toegevoegd aan de gin jeneverbessen worden zeker gebruikt aangezien gin een afscheiding is van jenever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gin stamt rechtstreeks van jenever af. Reeds in de middeleeuwen werd in de Lage Landen op kleine schaal een op jenever lijkende drank gemaakt. Professor Franciscus de le Boë Sylvius zou omstreeks 1650 een destillaat gestookt hebben dat hij genièvre of genova noemde. De bevolking veranderde de naam al vlug in "genever" en "jenever".
In Engeland heeft deze drank een eigen ontwikkeling doorgemaakt, zodat hij is uitgegroeid tot een typisch Brits product.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord; mooie foto heb je trouwens.