Hoe komt het dat je van sommige bieren hoofdpijn krijgt de dag erna en van sommige niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
40K

Het beste antwoord

In veel bieren wordt sulfiet en arsenicum toegevoegd als conserveringsmiddel. Dit bevordert de uitdroging die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezien de hoofdpijn niet optreedt na drinken van vodka of scotch kan de oorzaak niet bij de alcohol liggen. Ze moet dus afkomstig zijn van een andere component aanwezig in het bier, die slechts na lange tijd, dus cumulatief, een nadelige uitwerking heeft. Dit is een erg moeilijk probleem, gezien de honderden componenten in het bier aanwezig zijn, en waarvan meerdere in aanmerking kunnen komen. Zo is het bekend dat kleurmiddelen en smaakversterkers bij sommige personen aanleiding kunnen geven tot hoofdpijn. Vaak wordt in dit verband ook zwaveldioxide vermeld. Het komt er dus op aan te weten welke ingrediënten er aanwezig zijn in de verschillende bieren, om een keuze te doen. Het meest praktische om te weten te komen of er soorten bier bestaan die in uw geval geen aanleiding geven tot hoofdpijn, is de toepassing van de methode ‘trial and error’: test de verschillende biersoorten uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal niet aan de alcohol liggen, als het ene bier wel en het andere bier geen problemen geeft.

Dus is het afhankelijk van de ingredienten in bier. Kleurmiddelen en smaakversterkers kunnen bij sommige personen aanleiding geven tot hoofdpijn. Vaak wordt in dit verband ook zwaveldioxide vermeld. Als je een 'schonere' variant hebt, heb je minder risico.

Zeker duitse bieren zijn goed om te drinken zonder hoofdpijn risico, omdat daar het reinheidgebot geldt: Bier mag alleen met gist, water, hop, graan en water gemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle bieren van meer dan 4° alcohol krijg je hoofdpijn door de hersendehydratie... Dus drink zo veel als je wilt, als je totale percentage op 3° alcohol komt, dan zit je goed en krijg je geen hoofdpijn... Drink je bier van 3° alcohol dan krijg je daar geen hoofdpijn van, dat originele pivot uit Tjechië was 3°, daar vonden ze bier uit en deden dat precies goed... Nu maakt men het te sterk, want je krijgt dorst van bier van 5°... Maar commercieel is dat beter, dat snap je wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch is dat commerciele dan wel lkkr..
van dorst krijg je trek in meer bier ;-)