wat is de houdbaarheid van water in een flesje dat is opengemaakt?

Ik leg altijd een flesje water in de auto voor onderweg, maar vaak drink ik er maar enkele slokken uit. Als ik een maand later nog eens aan dat flesje drink terwijl het in de auto in de zon heeft gelegen, kan dit dan kwaad? Kan het water bederven en hoe merk ik dit?

Toegevoegd na 1 uur:
Wees gerust, ik drink niet uit flesjes die een maand in de auto liggen, ik gooi ze altijd weg. Maar ik vind dit ook zonde dus daarom deze vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
12.8K

Het beste antwoord

Kwaliteit (mineraal gehalte), temperatuur (bacteriengroei), omgeving (hoeveelheid en soort bacterien) en licht zijn bepalend voor de houdbaarheid van water. Water in de koelkast zal dus langer goed blijven dan in een auto waarin de temperatuur tot 50 gr kan stijgen. Er is dus geen sluitend antwoord te geven op deze vraag. Daarnaast zijn er mensen die geen last hebben van enigszins 'bedorven" water, terwijl er ook zijn die er ziek van worden.
In de 17e eeuw namen de VOC schepen voor 10 maanden water mee. Na 2 a 3 maanden begon het water te leven en kwamen er beestjes in voor. Men dronk het water met de dichtgeknepen neus (stank) en de tanden op elkaar om de beestjes er uit te filteren. En dan te weten dat je nog 5 mnd te gaan had. Gemiddeld 10% van de opvarende stierf onderweg, maar de meeste niet niet door het drinken van bedorven water, maar wel door scheurbuik (vit C), beriberi (vit B1), malaria, etc. Zegt u het dus maar.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou dat na één week niet meer gebruiken in de winter en 3 dagen in de zomer, waarom? Gewoon gevoelskwestie...
Als je het merkt, dan is het te laat... Dan ben je al ziek...

NJa een maand nog aan hetzelfde flesje drinken, huiver huiver, nee dat doe ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof me, als water bedorven is, dan merk je het direct als je een slok neemt. Het heeft dan een zoete, weeïge smaak.

Ik heb het maar één keer in mijn leven meegemaakt, (ben er niet ziek van geworden trouwens) tijdens een rondreis door Afrika is het water in mijn drinkfles bedorven geraakt.
In Nederland is het me nog niet gelukt. Maar ik heb flesjes dan ook nooit een maand open in de auto liggen, na een week is die wel leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het etiket (of op de schroefdop) van flessenwater kun je lezen dat het water beperkt houdbaar is. Na opening wordt geadviseerd de fles koel te bewaren. Dit om bacteriegroei te voorkomen. Water van een maand oud (buiten de koelkast) gooi ik overigens weg.

Overigens is het ook verstandig om na een vakantie de waterleidingen door te spoelen. Spoel de stortbakken door en laat iedere kraan even een minuut lopen. De kwaliteit van kraanwater gaat namelijk ook achteruit als het water te lang stilstaat (in de waterleiding). Dit merk je door veranderingen in de kleur, geur en smaak van het water (net als het water uit een flesje).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was vroeger dus nog veel erger, met al dat lood waar de leidingen van gemaakt waren. En we zijn ook opgegroeid hoor. Toen had nog niemand gehoord van de veteranenziekte. Maar je hebt helemaal gelijk voorkomen is beter dan genezen. Trouwens bij mij is een flesje water na 1 dag altijd op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ook ik drink het flesje meestal direct op. Vroeger waren de leidingen idd een stuk slechter van kwaliteit dan nu. Maar bedenk dat er toen wel degelijk meer mensen ziek werden dan nu. Waarom wij dit niet weten heeft er simpelweg mee te maken dat TV-zenders en kranten hier vroeger nagenoeg geen aandacht aan hebben besteed. Ook werden bepaalde klachten niet goed herkend etcetera.
Pas als het in aanraking komt met organisch materiaal, zoals speeksel, kunnen bacteriën ontstaan, waardoor het kan bederven. Maar een schoon flesje dat opnieuw gevuld is met kraanwater is gekoeld slechts een week houdbaar. Het beste is om elke dag het flesje opnieuw te vullen met water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flesjes die direct in contact komen met je mond moet je eigenlijk maar een paar dagen maximaal gebruiken, en daarbij regelmatig omspoelen.
Sowieso elke dag vers water pakken, zeker als je er dus niet uit schenkt maar je mond aan de flesopening zet.

Maar goed, of het kwaad kan dat je water van een maand oud drinkt weet ik niet... ikzelf zou niet eens op het idee komen dat te proberen, ik pak elke dag vers ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water zelf is niet zozeer het probleem. Als dat bederft ruik/proef/zie je dat meteen.

Het probleem zijn bacterien, speeksel en voedselresten die uit de mond in het flesje terecht komen. Die zorgen dat het water verontreinigd raakt. In een warme auto vermenigvuldigen die bacterien zich als in een broeikast....

Advies: Elke dag het flesje legen, uitwassen en de volgende ochtend weer vullen met de kraan. Is net zo best water, en nog goed voor de portemonnee ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem zit hem niet zo zeer in het water maar aan het tuitje van de fles. Dat heb je eerder in je mond gehad. Die bacterieen zijn zich lekker aan het vermenigvuldigen geweest....tja en of je dat tuitje na een aantal dagen nog in je mond wilt stoppen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je merkt het van zelf als het water bedorven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso probeer ik zelf altijd binnen een dag op te drinken en anders hooguit nog de dag erna. Misschien iets te overdreven.

Gemiddeld kan je +- een kleine 4/5 dagen goed houden ivbm bacterie-vorming doordat speeksel in aanraking is gekomen met water. Ze verspreiden zich vrij snel en zeker omdat het geen 'stromend water' is, zoals ze dat leuk noemen.

Flesjes ook niet hergebruiken, tenzij ze goed worden afgewassen. Anders wordt het een kweekplaats van bacteriën.