Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud moet je zijn om Safari te mogen kopen?

Ik vroeg me af of je het al vanaf je 16e mag kopen of dat je er 18 voor moet zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik dacht even dat je de browser bedoelde http://www.apple.com/nl/safari/ die is gratis en voor alle leeftijden :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter drink je geen alcohol ik bwn 16 en ik heb nooit een druppel vergif binnen gehaf :).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De standaard Safari bevat 20% alcohol en valt onder sterke dranken. Hier moet je dus 18 voor zijn.

Safari Senza heeft een alcoholpercentage van 14,9%. Dit mag je kopen als je 16 bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ga er trouwens vanuit dat het gaat om kopen in Nederland. In België is de wetgeving anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hehe die Senza is dus puur gemaakt om laat ik eens een gok doen onder de 15% te komen zodat 16-17 jarigen het ook kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup. Bijkomend voordeel voor de fabrikant is dat alcoholische dranken die minder dan 15% alcohol bevatten in de supermarkt verkocht mogen worden, met als gevolg een grotere afzet. Ook Pisang Ambon en Passoa passen deze verkooptechniek toe.

Andere antwoorden (3)

mijn dochter kocht het op haar 17e, dus ik denk 16.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat vond je goed ???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet, iedereen drinkt toch een keer safari of iets dergelijks op die leeftijd. Ik wel iig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze is nu 20 en de fles is nog niet leeg, af en toe een klein scheutje in de jus, daar ga ik geen probleem van maken.
Vanaf je zestiende mag je alcohol kopen met een laag percentage, (bier, de meeste wijnen, sommige mixdrankjes), sterke drank pas vanaf je achttiende.

Grofweg kun je stellen dat de alcohol die in de supermarkt te koop is vanaf 16 mag, en drank uit de slijterij - waar dus ook likeuren als Safari onder vallen - vanaf je 18e.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewone wijnen vallen nooit onder sterke dranken, ongeacht het alcoholpercentage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een vreemde zaak dan, als een wijn 16,5% zou zijn dan mag hij in de supermarkt verkocht worden maar een passoa van 16% niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijn is een uitzondering. Sommige wijnen kunnen niet met een lager alcoholpercentage bereid worden, omdat bepaalde gistcellen, die worden gebruikt voor de bereiding van wijn, pas afsterven bij een alcoholpercentage van rond de 16%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook 'grofweg'.
Met name tussen de zware wijnen zit in Nederland en Belgie meen ik ook nog verschil in wat wel en niet sterke drank is. En hier in Duitsland bijvoorbeeld, verkoopt elke supermarkt sterke drank, maar mag je zelfs pas Energy-drink kopen als je 18 bent !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het dan ook over jouw eerste zin, specifiek het stukje 'meeste wijnen'. Dit geldt zowel in Nederland als in België voor alle wijnen.
In de standaard Safari zit 20% alcohol, dus die mag je eigenlijk pas kopen vanaf je 18e.
In Safari Senza zit 14,9%, net onder de zwakalcoholische grens van 15%, dus die mag je vanaf je 16e kkopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding