Het bier moet ook een bescherm heilige hebben .wat is zijn naamEn ik bedoel geen namen van biersoorten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet wat je vraagt.

Het beste antwoord

Arnoldus (ook Arnoul of Arnulfus) van Soissons, Frankrijk (ook van Oudenburg of van Tiegem, Vlaanderen); † 1087.

In Vlaanderen wordt de heilige Arnoldus door de bierbrouwers vereerd als hun beschermheilige. Of ze hier nu de juiste Arnoldus aanroepen is niet zeker want ook de heilige Arnoldus, bisschop van Metz (6e/7e eeuw), eist deze eer op. In alle Vlaamse brouwerijen vindt men een beeld van de heilige Arnoldus en vroeger was het gebruik een weinig water van de Sint-Arnoldusbron te Tiegem in het eerste brouwsel te gieten om goed bier te verkrijgen.

In zijn heiligenleven wordt verteld, dat op een gegeven moment de massa gevoed moest worden met vijf broden en enkele kroezen bier. Nadat Sint Arnoldus het voedsel gezegend had, kon men blijven schenken. Een verhaal dat ons doet denken aan de broden en de vissen uit het evangelie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De beschermheilige van de bierbrouwers is Arnoldus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pinkeltje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de beschermheilige van de bierbrouwers.
Sint Arnoldus, en hij werd altijd afgebeeld met een roerstok volgens de bieratlas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de geschiedenis heen zijn er meerdere bier beschermheiligen bekend.

We noemen er een aantal:

Augustinus van Hippo

Lucas (evangelist)

Sint-Nicolaas

Ook vrouwelijke heiligen werden met bier geassocieerd:

Barbara van Nicomedië

Heilige Brigida

Meer namen en achtergrondinformatie vindt u in de bijgevoegde bron.

In het oude Egypte was Osiris de goddelijke bierbewaker.

(RJ)