Ik hoorde dat als je 16 bent maar je ziet er jonger uit je soms geen alcohol/tabak meekrijgt in de winkel, ook bij tonen van id. is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 16 bent en je kunt het bewijzen dan gaan de winkeliers toch niet moeilijk doen omdat ze geld aan je verdienen. Je moet NIET alles geloven wat je hoort en zelf een beetje logisch gaan nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het antwoord in deze reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkte het maar zo hajete :) Ik waardeer het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet als je deze reactie als antwoord geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Done ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gezien

Antwoorden (4)

Nee. Je bent 16 en mag dus gewoon alcohol/tabak meekrijgen, met uitzondering van sterke drang (15% en hoger uit mijn hoofd), daar moet je 18 voor zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
drang = drank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 16 bent en je kunt het bewijzen dan gaan de winkeliers toch niet moeilijk doen omdat ze geld aan je verdienen.

Je moet NIET alles geloven wat je hoort en zelf een beetje logisch gaan nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zichtbare plus
Als je geldig ID bij hebt waarmee je kan aantonen dat je 16 of ouder bent, dan is men verplicht het aan je te verkopen.

Op je woord hoeven ze je natuurlijk niet te geloven en dan zullen veel winkeliers het zekere voor het onzekere nemen om boetes te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou - bij hoge uitzondering - wel eens gebeurd kunnen zijn. De enige reden is dat de winkelier dacht dat het ID bewijs niet het echte ID was van de 16 jarige. Maar het lijkt me een sterk verhaal... Misschien leek hij/zij niet op de foto? Maar nee, als je 16 bent kun je gewoon alcohol/tabak e.d. meekrijgen, normaal gesproken. De winkeliers kunnen i.d.d. grote boetes krijgen als ze alcohol/tabak meegeven aan jongeren van onder de 16.