Roséwijn wordt gemaakt van blauwe druiven. Soms in combinatie met witte druiven. De wijn krijgt haar kleur omdat de schillen van de blauwe druiven minder lang bij het sap (de most) blijven dan bij de bereiding van rode wijn. Tijdens de traditionele vinificatie worden de druiven gekneusd en beginnen de schillen hun kleurstof aan het sap af te geven. Zodra de wijnmaker tevreden is over de tint worden de druiven voorzichtig geperst en schillen en sap van elkaar gescheiden. Daarna gaat de vergisting verder. Hoe langer de schillen en het sap contact hebben, des te donkerder wordt de kleur en des te krachtiger de smaak van de rosé. De beperkte hoeveelheid tannine in rosé maakt dat zij fris en licht is, maar toch met zekere stevigheid gedronken kan worden.

Ra ra ra waar heb ik dat van ge copy paste?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roséwijn wordt gemaakt van blauwe druiven. Soms in combinatie met witte druiven. De wijn krijgt haar kleur omdat de schillen van de blauwe druiven minder lang bij het sap (de most) blijven dan bij de bereiding van rode wijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel mensen denken dat rosé een mix is van rode en witte wijn maar dat is dus een misverstand. Rosé wordt voornamelijk gemaakt van blauwe druiven. Het druivensap dat uit blauwe druiven komt, is transparant, net als dat van witte druiven. Een wijnmaker maakt Rosé door de donkergekleurde schilletjes van de blauwe druiven enige tijd in het transparante druivensap te laten weken. Hierdoor ontstaan de heerlijke smaak en de mooi roze kleur. Afhankelijk van de weektijd kan de kleur van Rosé variëren van heel licht tot heel diep roze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen misverstand want het wordt wel degelijk gedaan! Witte wijn mengen met rode wijn. Het is verboden, maar soms is de rosé op, en dan proberen de boeren vals te spelen. http://www.telegraaf.nl/etenengenieten/3986435/__Rose__Gemengd_of_ongemengd___.html