Ja,het is gezond,enkel opletten bij het nemen van bepaalde medicatie:Tot dusver is alleen van pompelmoessap bekend dat het sterk inwerkt op een aantal geneesmiddelen. De interactie is niet van die aard dat "de werking van die geneesmiddelen vermindert, maar wel dat de bijwerkingen vaker optreden en ook zwaarder zijn" waarschuwt de Franse overheidsinstantie voor gezondheidszorg (Afssaps).
Hoe komt dat? Omdat de opname van bepaalde geneesmiddelen in onze darmen geregeld wordt door een enzym (CYP3A4), en sommige bestanddelen in pompelmoessap (bergamotine en een van de afgeleide producten ervan) verhinderen dat dit enzym werkt. Het gevolg is dat de opname van de geneesmiddelen gestimuleerd wordt en er dus meer van in het bloed terechtkomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn twee families van geneesmiddelen in het spel.
De eerste is die van de zogenaamde immunosuppressiva, geneesmiddelen die worden voorschreven om afstotingsverschijnselen tegen te gaan zoals tacrolimus en ciclosporine (algemene internationale naam). Ze brengen een verhoogd risico op toxiciteit voor de nieren mee als het pompelmoessap en het geneesmiddel op hetzelfde moment worden ingenomen.
De tweede groep zijn geneesmiddelen die worden voorgeschreven om de hoeveelheid cholesterol in het bloed te verlagen, zoals atorvastatine en vooral simvastatine. Bij gelijktijdig gebruik van atorvastatine en pompelmoessap verdubbelt de opgenomen dosis van het geneesmiddel.
fremar