In Nederland werd de exotische, en toen nog exclusieve, drank aan het einde van de 17e eeuw slechts door een handjevol mensen uit de gegoede burgerij gedronken. Vanaf begin 18e eeuw werd de drank steeds populairder en kwamen overal koffiehuizen op. Koffie werd steeds goedkoper, zodat niet alleen de elite maar de hele bevolking koffie ging drinken. Vanaf 1750 werd het volksdrank nummer één (het verstootte bier van de eerste plaats) en die positie heeft koffie nog steeds.

Toegevoegd na 3 dagen:
Het koffiedrinken gaat terug tot de elfde eeuw. Toen werd koffie voor het eerst vanuit het land van herkomst Ethiopië in Arabië geïmporteerd.
De Perzen waren verrukt van de stimulerende werking van deze nieuwe “islamitische wijn”, omdat echte wijn strikt verboden was voor moslims. Het woord “koffie” is afkomstig van het Oud-Arabische “qahwah”.
Op het einde van de 17e eeuw smokkelden Nederlandse zeevaarders Coffea Arabica van Mokka naar Java, waar deze plant goed bleek te groeien. De Nederlanders brachten ook koffie naar Sri Lanka en Zuid-Amerika, waar de koffiecultuur van start ging in de 18e eeuw. Aldus verspreidde de productie zich snel over de meeste tropische gebieden.
De Nederlanders waren naar verluid de eerste handelaars die koffie op grote schaal naar Europa brachten. Amsterdam zou zodoende het eerste belangrijke internationale koffiehandelscentrum zijn geworden. Volgens sommigen gaat deze eer echter naar de grote concurrent in die tijd: Londen.
SimonV
9 jaar geleden
In 1616 maakte de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) kennis met koffie. In eerste instantie was koffie niet belangrijk voor hen, maar vanaf 1660 steeg de vraag naar koffie en het interessant om erin te handelen. De Nederlanders namen de plant mee van Jemen naar Java, en vanaf 1699 groeide daar een ware koffiecultuur. Ook worden er bomen geplant op Sumatra, Timor, Bali, Ceylon (het huidige Sri Lanka) en andere Oost-Indische eilanden. De koffieaanplant op Java werd groter dan die in Arabië. Amsterdam groeide daardoor uit tot het centrum van de wereldhandel in koffie.

In Nederland werd de exotische (en toen nog exclusieve) drank aan het einde van de 17e eeuw slechts door een handjevol mensen uit de gegoede burgerij gedronken. Vanaf begin 18e eeuw werd de drank steeds populairder en kwamen overal koffiehuizen op. Koffie werd steeds goedkoper, zodat tenslotte de hele bevolking koffie kon gaan drinken. Vanaf 1750 werd het volksdrank nummer één (het verstootte bier van die plaats), en die positie heeft koffie nog steeds.
Amadea