Waarom moeten wij Nederlanders 'twee vingers' schuim op ons bier?

In Engeland bijvoorbeeld is dit een stuk minder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
7.7K

Het beste antwoord

De schuimkraag is het laagje schuim dat op het bier ontstaat, bij het inschenken in een bierglas.
Koolzuur, dat in het bier aanwezig is, komt vrij tijdens het inschenken en veroorzaakt een laag of laagje schuim. De schuimkraag blijft stabiel door de aanwezigheid van eiwitten.

Beleving van de schuimkraag in diverse landen:
Nederland;
In Nederland is de ideale schuimkraag, op een mooi glas bier, twee vingers dik.

Engeland;
In Engeland geldt een dikke schuimkraag als een belediging van de consument: je betaalt immers voor het bier en niet voor 'lucht'.

Duitsland;
Bij een 'sieben minuten' bier wordt telkens een klein beetje bijgetapt om een schuimkraag als een slagroomtoef op het bier te bouwen.

Andere benamingen: (Synoniemen)
Kraag
Manchet
Schuimlaag
Schuimmanchet

Het gaat dus echt om een beleving. Geen specifieke reden. Alhoewel ik ons "nederlanders" er wel van verdenk inderdaad meer lucht te verkopen, voor het spekken van de porto ;-)

http://www.bierwoordenboek.eu/schuimkraag.ashx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kwestie van gewenning engewoonte. Misschien schuimt het bier daar van vroeger uit al minder dan het bier hier. Misschien de zuinigheid van de Nederlanders, hoe meer schuim, hoe meer er uit een vaatje getapt kan worden
12 jaar geleden
Kwestie van smaak. Met name Nederlanders en Belgen willen schuim op hun bier. Bijna alle andere landen prefereren bier zonder schuim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in Engeland bestel je een pint beer, dat is een vloeistof maat,5,68 dl
de glazen die ze daar gebruiken zijn precies zo groot, en de mensen daar willen waar voor hun geld vandaar een helemaal vol glas.( bij wet verplicht)