Je mag in belgië max 2 biertjes drinken om nog te mogen rijden. Maar zijn dat 2 biertjes van 33cl of 2 van 25 cl dat je mag drinken?

Heeft de BELGISCHE wet het over een consumptie bier van 25cl of van 33cl per flesje dat je mag drinken en dit max 2 flesjes/blikjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/1270659/2011/05/27/Vaak-handen-ontsmetten-kan-leiden-tot-positieve-alcoholtest.dhtml

Het beste antwoord

Ook in Belgie geld dat het alcohol percentage in het bloed en de uitgeademde lucht bepalend is voor de hoeveelheid.
Net als in Nederland is de richtlijn 2 biertjes maar zelfs dat kan in sommige gevallen al teveel zijn. Als je bv weinig gegeten hebt, niet uitgerust bent of te snel drinkt kan je al over de limiet zitten.

Gewoon helemaal niet drinken als je nog moet rijden blijft het slimst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals al eerder aangegeven is dat geen wet; maar eerder een vuistregel. Het bedoelde standaarglas voor bier heeft een inhoud van 25 cl.

De standaardmaten zijn zo dat de hoeveelheid alcohol ongeveer gelijk is.

Bier 5% alcohol; glas 0,250 l = 0,0125 l alcohol
Wijn 12% alcohol; glas 0,100 l = 0,0120 l alcohol
Jenever 35% alcohol; glas 0,035 l = 0,0123 l alcohol

Je ziet dus direct dat als je bierglas groter zou zijn; er dus ook meer alcohol in zou zitten.

Houd er ook rekening meer dat het ene bier is het andere bier niet is, evenementenbier zit rond de 2,5% alcohol; een Straffe Hendrik Quadruppel op 11%.

Maar ook ik zou zeggen wees eerder de BOB dan de BRAM.

http://alcoholengezondheid.nl/standaardglazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In beginsel is het een probleem om alcohol in het menselijk lichaam te kunnen meten of precies vast te stellen hoeveel er gedronken zou zijn. Zowel met het apparaatje van de politie, als door middel van een bloedonderzoek door een arts. Er zijn diverse factoren die metingen beïnvloeden. Zo maakt bijvoorbeeld elk lichaam van nature alcohol-achtige stoffen aan. Om deze, maar ook meerdere andere redenen, kan er door alcohol-meetinstrumenten nooit 0% gemeten en/of vastgesteld worden. Dus... kan de wetgever ook nooit 0% eisen!

En nu komt het:
Vandaar dat men maar een grens gesteld heeft van enkele promillen. Deze grens is dus niet bedoeld om een bepaalde hoeveelheid biertjes te "mogen" drinken. Het opzoeken van de grens 33cl of 25cl doet er voor de wetgever absoluut niet toe. Immers, je gaat bewust alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer. Drink je niet dan ken je je verantwoordelijkheid en blijf je "dus altijd" onder deze grens.