Rode wijn kan je maar een paar dagen bewaren (wel goed voorzien van kurk of vacuvin oid). Je proeft het overigens gelijk wanneer je rode wijn te lang laat staan open staan. Witte wijn kan je echter gerust twee weken in de koelkast laten staan (mits goed afgesloten). Het lekkerste is natuurlijk om het flesje gewoon leeg te drinken..;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan welke wijn.. naarmate een rode wijn langer open staat zal die zijn smaak verliezen.. een rose gaat vaak sterker smaken en dat hoeft niet perse lekkerder te zijn.. witte wijn wordt wranger.. bubbeltjes wijn verliest de bubbels en wordt water met een smaakje.. bederven zal de wijn niet snel maar smaken diet ie ook niet echt meer naarmate de dagen voorbij gaan.. Goed afsluiten met een speciale dop helpt wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ls de fles eenmaal geopend is zal de wijn zich gaan ontwikkelen. Een geopende wijn is dus beperkt houdbaar. De wijn reageert met de zuurstof in de lucht. Blootstelling aan de lucht zorgt ervoor dat de wijn veroudert. Bij de meeste wijnen zal een wijn al geoxideerd zijn in één nacht. Als je geopende flessen wijn wilt bewaren, dan kunt u ze het beste afsluiten afsluiten met een Vacuvin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt een beetje af van je smaakpupillen.
Vlessen met een kurk, die na 'gebruik' met de kurk weer afgesloten worden maximaal 3 dagen.

Wijnvlessen met een schroefdop kan je, volgens kenners, 2 weken goed houden.

Ikzelf heb met de laatste geen ervaring. Die tijdsspanne wordt door mij niet gehaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of je hem zelf wilt opdrinken of aan de visite wilt geven ;-)
Maar dat laatste zou ik toch maar niet doen omdat wijn na een paar dagen naar azijn gaat smaken. Wel kun je restjes rode en witte wijn gebruiken om mee te koken. Rode wijn voor stoofperen bijvoorbeeld. Of doe een scheut bij je suddervlees. Het zuurgehalte van de wijn zorgt ervoor dat het vlees goed mals wordt.