wat gebeurt er met je lichaam waneer je (alcohol) drinkt tot je in coma raakt?

graag uitgebreid antwoord.... :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Het alcohol wordt redelijk snel in het bloed opgenomen en van daaruit in de weefsels. Een deel komt zodoende ook in de hersencellen terecht. Men denkt dat het alcohol de oplosbaarheid van membraaneiwitten bevinvloed. Je moet je voorstellen dat de cellen omgeven zijn door een vloeibaar membraan waarin grote eiwitten drijven. Deze zorgen voor het transport van binnen naar buiten de cel. Doordat het alcohol de oplosbaarheid beInvloed ontregelt het ook basale celfuncties. In de hersenen zijn die celfuncties natuurlijk ook het nadenken op zich (even kort door de bocht).

Bij teveel alcohol krijgt het braakcentrum in de hersenen het signaal om het gof eruit te gooien. Wordt dat signaal ook genegeerd (of drink je heel snel zodat het alcohol wel in je maag, maar pas later in je bloed komt) dan kan het percentage alcohol zo hoog zijn dat er teveel celen afsterven en zenuwcellen zodanig niet meer functioneren dat het lichaam niet meer bestuurd kan worden en je in coma kunt raken.

In bijgaande link (Engels) zie je een neuron getekend. In feite is dit het uiteinde van een zenuwcel die zijn signaal wil doorgeven aan een andere cel. Die functie wordt met name geblokkeerd.

Op mens en gezondheid wordt hetzelfde in het Nederlands uitgelegd.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de afbeeling een uitvergrote GABA receptor. Dit is in feite een eiwit dat door de membraan steekt en stoffen doorlaat om signalen van de ene cel naar binnen in een andere cel te brengen. Dit systeem wordt in feite geblokkeerd. Als op een gegeven moment het zenuwstelsel lam wordt gelegd blijft er weinig meer over.

De coma fase is in feite de laatste stap voor je er aan dood gaat (als het dan al niet te laat is) omdat alle functies om beuwst te kunnen denken dan niet meer werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als ik het zo lees, dan gaat dit voornamelijk over de effecten op langere termijn. Bij het comazuipen is er m.i. wat anders aan de hand, waarbij snel lichaamsfuncties uitvallen, zoals ik beschreef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begreep de vraag als wat gebeurt er als je alcohol drinkt totdat je uiteindelijk in coma raakt. Die GABA receptoren worden alleen maar meer en meer geblokeerd. Volgens mij beschrijf jij wat er functioneel gebeurt en ik fysiologisch. Dat is toch prima?
AWM
14 jaar geleden
Ja, nix mis mee, er werd om een uitgebreid antwoord gevraagd!

Andere antwoorden (2)

Dat antwoord hoeft niet zo uitgebreid te zijn, want het is nogal simpel:

Wanneer iemand een excessieve hoeveelheid alcohol drinkt, dan gaat hij langzamer ademhalen, zodat de hersenen te weinig zuurstof krijgen. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat de hersenen de regulering van de ademhaling en de hartslag 'afschakelen.
Dan ben je over het randje van de coma heen en morsdood.
14 jaar geleden
je wordt dronken..je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken..je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...je wordt nog meer dronken...

je gaat out, je gaat nog meer out, je raakt in coma.